Тепер, коли ми знаємо, що таке дослідження ринку, знайомі з методами, які можна використовувати у процесі, настав час поговорити про те, як застосовувати отримані знання до реальних ситуацій. Для цього розглянемо 5 основних кроків дослідження будь-якого ринку.
Коротко описати їх можна так:
- Сформулюйте головну проблему ринку, який хочете дослідити;
- Визначтеся з методом дослідження;
- Проведіть збирання даних;
- Проаналізуйте зібрані дані;
- Зробіть висновки щодо виконаної роботи.
Image by our-team on Freepik
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, щоб розумітися на нюансах маркетингу.
Розглянемо кожний пункт докладніше.
1. Сформулюйте головну проблему ринку, що досліджуєте
Для проведення будь-якого проєкту потрібно мати мету, інакше незрозуміло, чого прагнути й що для цього робити. Тут як із написанням книжки: треба тримати в голові ідею кінцівки з самого початку, навіть якщо до середини вона зміниться. Якщо ви зрозумієте, що ваша початкова мета обрана неправильно, завжди можна її змінити, в цьому немає нічого страшного. Але поміняти ідею на шляху можна, а сформулювати початкову – навряд. Тож визначаємося з тим, куди хочемо йти і що дослідити.
Це може бути конкретне питання про ваш бізнес, на яке потрібно дати не менш чітку відповідь. Або розробка та випробування нової ідеї, нового продукту, нової функції у вже наявному продукті. Може, ви думали про те, щоб змістити акцент на іншу цільову аудиторію. Можливо, ви помітили незакриту потребу на ринку та хочете перевірити, чи можете її закрити. Або просто хочете зробити шлях потенційного клієнта комфортнішим.
2. Визначтеся з методом дослідження
Цю тему ми докладно розбирали у попередньому матеріалі і, якщо ви з ним уже ознайомилися, швидше за все розумієте основні відмінності між методами, що саме підходить до певної ситуації та закриває конкретні потреби.
Але крім методу, важливо визначитися з вибіркою, тобто з кількістю опитаних клієнтів/працівників. Якщо вибірка відносно невелика і метод передбачає роботу не з цифрами, а з особами, прописати кожну людину, яка братиме участь у цьому. Є такі варіанти вибірки:
- Охоплення максимальної кількості опитуваних. Вибіркою це назвати важко, звичайно, але такий спосіб відмінно підійде, якщо у розв’язанні вашої проблеми доречна й корисна думка максимально можливої кількості клієнтів. Найбільш поширені варіанти – розсилання опитування на пошту, або прохання оцінити продукт та залишити відгук після покупки.
- Випадкова вибірка. Цей варіант підходить, якщо вам потрібно не дуже багато опитуваних і при цьому не важлива кожна конкретна особистість. Тобто, скажімо, опитати певну кількість випадкових клієнтів: кожен п’ятий, десятий, дванадцятий… Тут ви контролюєте розмір вибірки. Хоча й не факт, що всі, кого ви попросили пройти опитування, це зроблять.
- Конкретна вибірка. Ви контролюєте, скільки людей опитуються та хто це буде. Тут ви можете вибрати:
- тих, хто вже доступний і хоче взяти участь;
- тих, хто, на вашу думку, найбільш компетентний і дасть більше вигоди;
- зібрати людей з різних категорій.
3. Проведіть збір даних
На цьому етапі ви вже маєте всю необхідну інформацію, сформулювали питання, визначилися з тим, кому плануєте їх надсилати. Тепер практична робота: розіслати опитування, провести інтерв’ю, зібрати дані та підготувати їх до аналізу.
Подумайте про те, які інструменти використовуватимете для збору даних. Це залежить від того, які методи ви вибрали. Для опитувань з варіантами відповіді, наприклад, чудово підходять Гугл-форми. Вони автоматично нададуть статистику, причому зроблять це абсолютно безплатно.
4. Проаналізуйте зібрані дані
Залежно від того, яким методом ви користувалися: якісним чи кількісним, різнитиметься робота, яку потрібно провести далі. Але суть одна – аналіз зібраного матеріалу.
Якщо користувалися якісним методом, в отриманих даних потрібно знайти всі можливі тенденції, закономірності, слова, що повторюються, і т.д. Якщо кількісним – ваші дані, швидше за все, вже проаналізовані автоматично. Треба лише “зібрати врожай” цифр.
5. Зробіть висновки щодо виконаної роботи
Просто акуратно організувати дані недостатньо для роботи. Очевидно, виконана робота має дати результат, покращити справи компанії. Тому необхідно вивчити інформацію, зробити висновки.
Для початку визначитися, чи успішно пройшло дослідження, чи ні. Якщо успішно: як саме нові знання можна застосувати до життя бізнесу та як довести потрібність цих змін до людей, які приймають рішення. Якщо дослідження дало негативні результати, також зробити висновки (які шляхи закриті, а які доріжки ще можна вивчити) і рухатися далі.
І нагадуємо: для успішного просування бізнесу не обійтися без сайту з правильно підібраним доменом та надійним хостингом.
Безпеку бізнесу та його клієнтам забезпечить реєстрація торговельної марки (ТМ) та SSL-сертифікат. Ці та інші продукти та послуги можна знайти на NIC.UA.