Щорічно з’являється близько 100 млн нових проектів, тому розкрутити саме свій, зацікавити ЗМІ — складне завдання. Зокрема через те, що на початковому етапі в більшості стартапів немає вільних коштів для співпраці з авторитетними маркетологами або PR-агентствами.
Але залучення уваги аудиторії — це необхідність, тому бізнесменам-початківцям потрібно шукати можливості вибудовування відносин із засобами масової інформації, освоювати канали виходу на цільову аудиторію й випробовувати різні тактики спілкування з нею.
Розглянемо кілька базових способів просування стартапу, незалежно від його бюджету, геолокації та наявності штатного PR-менеджера.
Photo by bruce mars on Unsplash
Підпишіться на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб нічого не пропустити!
- Підготовка “обгортки”
Перше, чим цікавляться потенційні клієнти, редактори, ділові партнери, — соцмережі та сайт фірми. Отже, ваші аккаунти та веб-сайт повинні бути презентабельними. Особливу увагу варто приділити контенту — інформативному, зрозумілому й грамотному.
“Обгортка” повинна бути привабливою. Для цього сайт і бізнес-акаунти потрібно наповнити чимось особливим, цікавим. Оригінальний контент дозволить зацікавленим особам оцінити стиль ваших медіа-матеріалів і текстів, вивчити ідеологію стартапу.
Тобто у вас повинен бути максимально “упакований” медіа-пакет, який при нагоді можна буде демонструвати потенційним партнерам, клієнтам, відправляти журналістам.
- “Живі” історії замість продаючих текстів
Визначте теми, на які ви особисто як бізнесмен — обличчя фірми — можете легко спілкуватися. Тобто розповідати важливі речі не сухо й стандартно, а захоплено, із задоволенням. Почніть, наприклад, з інтерв’ю про створення бізнесу.
Ознайомте потенційну аудиторію зі своїм баченням місії стартапу, розкажіть про свій підхід до роботи. Якщо у вас є знайомий журналіст або PR-фахівець, який готовий допомогти — прекрасно. Немає — отже, доведеться проінтерв’ювати самого себе.
Насправді все просто: зосередьтеся й напишіть невеличкий текст (600-700 слів), щоб зафіксувати ключові моменти народження свого стартапу. Викладайте думки просто й зрозуміло. У тому числі, намагайтеся продемонструвати людську складову вашого бізнесу. У процесі імпровізованого інтерв’ю запам’ятовуйте моменти розповіді, коли ви відчуваєте себе як риба у воді.
Наприклад, дайте розгорнуту відповідь на кілька базових питань щодо старту бізнесу:
- Наскільки важливий людський фактор на початковому етапі запуску своєї справи?
- Чому ви вирішили зайняти саме цю нішу, та на виконання яких завданьнацілений ваш бізнес?
- Чим ваша підхід до справи відрізняється від інших?
- Чому ринку необхідні товари або послуги, які ви пропонуєте?
- Яким ви бачите вплив вашого бізнесу на індустрію в цілому або на окрему її сферу?
- Які перспективи у вашої компанії, як ви плануєте її розвивати?
Відповіді на ці питання — частина вашої бізнес-історії. Така “жива” інформація допоможе познайомити аудиторію з вашими ідеями. Публікуйте її у своїх соціальних мережах, у блозі, відправляйте в ЗМІ, презентуйте на тематичних конференціях і т.ін.
- Збір даних
Інформативність і конкретика (цифри, показники, графіки та інші структуровані дані) — найкращий контент, який ви можете запропонувати інтернет-користувачам і ЗМІ. Показники інвестування, зростання бізнесу та його вплив на споживача — це та інформація, яка продемонструє зацікавленим особам, що ви прийшли надовго, й з вами варто рахуватися.
Спробуйте себе в ролі експерта: аудиторії можуть бути цікаві ваші спостереження змін стану ринку. Наприклад, проаналізуйте поведінку купівельної аудиторії, що відображає певну тенденцію.
Вивчіть інсайдерську інформацію про індустрію, в якій ви маєте намір працювати. Намагайтеся висвітлювати ексклюзивні теми, використовуйте переконливі аргументи. У публічних виступах чи публікаціях на важливу або гостро актуальну тему обов’язково висловлюйте свою особисту думку: нейтральна позиція неприваблива — не забувайте про це. Такий підхід не просуває бізнес безпосередньо, але підвищує інтерес аудиторії, а отже, сприяє збільшенню відвідуваності сайту.
- “Адвокати бренду”
Ще одна важлива фішка просування бізнесу — коли про вас розповідає хтось інший. Це завжди позитивно впливає на імідж новачка. Вам потрібно сформувати групу потенційних “адвокатів бренду”. Ними можуть бути покупці, співробітники, інвестори, партнери. Їх враження, відгуки можна пропонувати ЗМІ й, звичайно, транслювати на своїх каналах: соцмережі, блог, сайт, YouTube.
Адже як поводиться більшість потенційних партнерів/інвесторів/клієнтів, тобто людей, зацікавлених у співпраці? Вони, як було зазначено, заходять на ваші інтернет-майданчики. І якщо там наявні живі відгуки людей, чиє життя діяльність вашої компанії змінила на краще, це викликає більше довіри. Актуальний приклад такого фідбеку: публікація відгуків клієнтів про товари/послуги в Instagram Stories.
- Вибудовування відносин із засобами масової інформації
Потрібно активно займатися пошуком тих, хто висвітлює вашу тему: блогери, спільноти, тематичні телеграм-канали та ін. Налагоджувати відносини із засобами масової інформації потрібно поступово й наполегливо, але не втрачаючи почуття реальності. Позбавтесь ілюзорних надій: щодня до журналістів надходять сотні рекламних запитів. Тому якщо ви хочете отримати відгук, ретельно готуйте матеріали, пропонуйте ексклюзив. Обов’язково в зручному форматі (наприклад, інфографіку). Пропонуючи цінну інформацію, демонструйте знання трендів вашої галузі: це запорука довгострокової перспективи. Але не вимагайте на початку занадто багато: якщо посилання на ваш ресурс буде розміщено — це можна вважати суттєвою перемогою.
Як відомо з практики, у стартапів більше шансів зібрати свою ЦА саме завдяки нішевим публікаціям. По суті, на початковому етапі роботи потрібно докласти значних зусиль щодо створення “бази”, фундаменту, що в подальшому допоможе потрапити в поле зору авторитетних мас-медіа. Насамперед, намагайтеся налагодити відносини з регіональними галузевими ЗМІ, блогерами та подкастерами.
Використовуйте будь-яку можливість співпраці та професійного спілкування. Адже не виключено, що блогер, який буде висвітлювати запуск вашого стартапу, незабаром стане редактором відомого PR-агентства або консалтингової фірми, а ваш бізнес на той час вийде на новий етапу розвитку. І говорити про те, що в цей момент ви будете один в одному зацікавлені, — зайве.
І на завершення — ще один важливий момент. Ефективний PR завжди ґрунтується на аспектах соціальної відповідальності та участі у вирішенні актуальних проблем суспільства. Придумайте для свого стартапу надихаючу місію, про яку ви переконливо зможете розповісти: інформація про ваш бізнес активно буде поширюватись та викличе позитивну реакцію аудиторії.
Залишити коментар