Інструкція з аналізу конкурентів

Аналіз конкурентів – це важлива складова дослідження ринку. Він потрібний для того, щоб краще орієнтуватися в області, де ви працюєте. Допомагає познайомитися з іншими пропозиціями на ринку, порівняти їх із вашим, проаналізувати плюси та мінуси роботи конкурентів та покращити свій продукт.

marketing

Image by pressfoto on Freepik

Підпишіться на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб не пропустити корисну інформацію!

Аналіз конкурентів складається з таких кроків:

  1. Знайти конкурентів;
  2. Зібрати базову інформацію про них;
  3. Проаналізувати їхній продукт;
  4. Проаналізувати їхній таргетинг;
  5. Проаналізувати доставку товару конкурента;
  6. Зробити таємні покупки.

Розберемо кожен пункт докладніше.

Знайти конкурентів

Для початку потрібно визначитися, хто ваші конкуренти. Це завдання одночасно просте і не дуже. Можна сказати, що ваш конкурент це той, хто пропонує той самий продукт або послугу, що і ви. Наприклад, компанії, які виробляють кухонну техніку, магазини одягу, чи кафе та ресторани. Але є деталь. Ваші конкуренти це не тільки ті, хто робить схожу справу. У вас має бути спільна клієнтська база. Магазини одягу можуть бути налаштовані на різну аудиторію. Одні роблять дитячий одяг, інші – підлітковий, треті – одяг для вагітних. Хтось спеціалізується на повсякденному одязі, хтось на святкових костюмах. Ці магазини не будуть конкурентами, тому що націлені на задоволення різних потреб, а отже клієнт навряд чи вибиратиме між ними.

Знайти конкурентів зазвичай не складно. Найпростіший спосіб – сформулювати запит так, як його теоретично формулює ваш клієнт. І подивитися, кого запропонує гугл. Наприклад, “купити соєві ароматичні свічки Київ” або “веганський ресторан Івано-Франківськ”. Запропоновані варіанти, імовірно, і будуть вашими конкурентами, хоч і необов’язково. Варто зайти на сайти та переконатися в тому, що продукти чи послуги, які там пропонуються, аналогічні вашим.

Не варто брати багато конкурентів для аналізу, це лише заплутає та зробить роботу менш ефективною. Оптимальна кількість – від трьох до п’яти.

Зібрати базову інформацію про конкурентів

Важливо розуміти те, як саме з’явився та розвивався бізнес конкурента, щоб розуміти свої можливості у конкуруванні з погляду фінансів та розміру. Варто дізнатися:

  • коли було засновано бізнес конкурента;
  • наявність венчурних інвесторів;
  • кількість співробітників;
  • кількість клієнтів;
  • компанії, набуті конкурентом; чи є вони взагалі і якщо так, то які;
  • прибуток компанії конкурента.

Проаналізувати продукт конкурента

Цей етап потрібен не для того, щоб рівнятись на чужий бізнес або копіювати ідеї. Але все ж таки важливо розуміти, що пропонують конкуренти і як на це реагують клієнти, для того, щоб знати, чого варто уникати. А що, навпаки, подобається людям.

Тут варто звернути увагу на:

Функції продукції конкурента. Варто випробувати особисто та скласти список того, які потреби покриває продукт. Тоді буде простіше зрозуміти, які потреби споживачів не закриті, і зайнятися цим.

Ціну товару. Також добре звернути увагу на наявність знижок.

Відгуки клієнтів. Тут не все так просто, тому що відгуки не завжди пишуться щиро. Пам’ятаємо про крауд-маркетинг. Для того, щоб отримати найбільш щирі оцінки, варто звертати увагу на відгуки з 2-4 зірками, тому що 5-зіркові можуть бути частиною маркетингової кампанії, а 1-зіркові часто пишуться в емоціях, отже, з перебільшенням. Ставтеся до коментарів скептично і все-таки не нехтуйте цим етапом.

Проаналізувати націлення конкурента

Ознайомтеся з тим, як конкурент себе позиціонує. На що вони звертають увагу у своїй рекламі, як хочуть, щоб їх сприймали. Відштовхуючись від цієї інформації, простіше зрозуміти, як позиціонувати себе, щоб виділятися і викликати симпатію клієнта.

Цю інформацію можна взяти з першої сторінки сайту конкурента та з їхньої рекламної кампанії.

Проаналізувати доставлення продукту конкурента

Найчастіше поширення продукції у компаній досить просте. Особливо якщо вони надають цифрові продукти або послуги та працюють безпосередньо зі споживачем. У таких випадках канали розповсюдження обмежуються сайтом компанії, роздрібними магазинами. Часто, включаючи можливість доставки.

Зробити таємні покупки

Немає кращого способу проаналізувати та оцінити продукт конкурента, ніж стати його клієнтом. Пройдіть весь шлях клієнта від заходу на сайт або магазин і до здійснення покупки. Якщо в процесі натрапили на труднощі чи незручності, запам’ятайте їх, запишіть, подумайте, що стало причиною незручності та як не допустити цих помилок.

Зверніть увагу на те, чи вам пропонували додаткові продукти, знижки. Якщо так, то як саме. Оцініть тактики продажів: що було дієвим, а що незручним чи дратівливим.

Дуже важлива деталь – обслуговування клієнтів. Підтримка на сайті чи консультанти у магазині. Як конкуренти ставляться до покупця, чи достатньо ввічливо й вичерпно відповідають на питання, чи стимулюють до більших покупок. Бажано продумати кілька можливих сценаріїв звернення до персоналу та подивитися, як вони поводяться в різних ситуаціях.

Аналіз отриманої інформації

Маючи всю цю інформацію на руках, варто організувати її, проаналізувати та впровадити у роботу свого бізнесу. Звичайно, дуже важливо відстежувати своє зростання і насамперед намагатися розвиватися відносно самого себе. Але й досвід конкурента може стати в пригоді, не слід цим нехтувати. Також важливо пам’ятати, що такого роду аналіз проводитися не один раз, а регулярно, хоча й не обов’язково часто. Оптимально повертатися до аналізу конкурентів десь раз на рік, оскільки ні ринок, ні пропозиції, ні клієнти не залишаються незмінними.

Один із найважливіших факторів у розвитку бізнесу – якісний сайт компанії, розміщений на надійному хостингу. Це ваше місце для зустрічі з клієнтом. Від нього багато в чому залежить, чи буде друга та подальші зустрічі. Безпеку вам та вашим клієнтам гарантує придбання SSL-сертифіката та реєстрація торговельної марки (ТМ), а унікальність підкреслить ретельно підібраний домен. Ці та інші продукти можна знайти на NIC.UA.