Бізнес-аналітик: що потрібно знати про цю професію

Успішність будь-якого бізнесу залежить від правильно обраної стратегії розвитку. Розробкою таких стратегій займається бізнес-аналітик, який: 

  • досліджує дані;
  • генерує ідеї якісних змін роботи бізнесу;
  • пропонує можливі варіанти їх впровадження, направляючи роботу групи профільних фахівців (команди).

В International Institute of Business Analysis цих фахівців іменують “агентами змін”.

У цій статті ми розповімо про завдання, які повинен розв’язувати фахівець такого профілю, про те, хто може опанувати цю професію, якими навичками потрібно володіти, щоб досягти професійних успіхів. Також наведемо дані про розмір заробітної плати бізнес-аналітика.

Photo by Scott Graham on Unsplash

Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб нічого не пропустити!

Чим займається бізнес-аналітик: особливості спеціальності

Бізнес-аналітик виявляє проблеми бізнесу та пропонує шляхи їх вирішення. Для наочності суть його роботи умовно можна порівняти, наприклад, з придбанням газонокосарки: покупцеві потрібен не сам агрегат, а підстрижений газон.

Ось і завдання бізнес-аналітика — з’ясувати, якого результату прагне замовник (збільшити прибуток, підвищити якість обслуговування клієнтів тощо) та знайти найбільш ефективні рішення для досягнення бажаного та виконання бізнес-цілей.

Вони можуть зумовлюватися:

  • внутрішніми аспектами поточного стану бізнесу;
  • впливом зовнішнього оточення;
  • трансформацією ринку, на якому працює компанія та ін.

Бізнес-аналітик повинен тримати руку на пульсі бізнес-процесів фірми та реагувати на будь-які зміни цього “пульсу”.

Глобальна бізнес-мета універсальна — вигода компанії, яку вона може отримати після впровадження ефективного вирішення. Щоб цього домогтися, бізнес-аналітик (співробітник компанії або залучений учасник проєкту):

виявляє та фіксує потреби організаційного розвитку;

узагальнює та класифікує їх;

проводить аналіз; 

рекомендує рішення та обґрунтовує його доцільність;

бере участь у розробці змін;

супроводжує впровадження рішень.

Робота бізнес-аналітика пов’язана з роботою маркетингового відділу. Фахівці цієї сфери фіксують та вивчають зовнішні фактори, що впливають на стан бізнесу компанії.

У свою чергу, бізнес-аналітики виявляють потреби бізнесу та можуть пояснити, з чим пов’язана та чи інша зміна його стану, та запропонувати рішення для оптимізації діяльності фірми. 

Більш детальну інформацію щодо значення бізнес-аналітики для роботи підприємців та про сервіси для здійснення бізнес-аналізу читайте в нашій статті

Коло обов’язків бізнес-аналітика

Розглянемо завдання бізнес-аналітика на простому прикладі. 

Припустимо, IT-компанія отримала замовлення на створення ефективного корпоративного сайту. На етапі обговорення деталей проєкту з’ясувалося, що у замовника є старий сайт, і він хоче його перетворити. Але не просто шляхом зміни дизайну: стоїть завдання зробити більш зручний веб-сервіс з додатковими функціями для клієнтської бази цього замовника.

  1. Компанія-виконавець будує свою роботу за методом Scrum, який передбачає використання командних зусиль.
  2. Кожен етап виконання замовлення (так званий “спринт”) триває 10-12 днів і завершується презентацією замовнику нового блоку проєкту.
  3. Якщо виникають проблеми або з’являється необхідність обговорення спірних моментів, усе вирішується в процесі роботи.

Завдання бізнес-аналітика в цьому випадку — організувати такий процес.

Його обов’язки:

  • аналіз проблеми клієнта та виявлення його істинних потреб; 
  • пошук та пропозиція способів розв’язання проблеми (створення нових моделей для впровадження ефективних бізнес-рішень); 
  • взаємодія з IT-відділом та підготовка детального технічного завдання фахівцям інших напрямків; 
  • визначення термінів виконання кожного завдання; 
  • співпраця з фінансовим відділом, спрямована на розробку стратегій, які дозволяють оптимізувати витрати та покращити імпорт. 
  • організація переговорів із замовником та обговорення спірних питань; 
  • тестування продукту (при необхідності). 

Ще одна важлива компетенція бізнес-аналітика — відстежувати актуальність інформації: те, що було важливим день-два тому, у поточний момент часу може втратити свою значущість.

Також цей фахівець несе відповідальність за коректність впровадження технічних рішень. Робота аналітика бізнес-проекту — це своєрідний місток між командою розробників та замовником. 

Якими навичками повинен володіти бізнес-аналітик

Завдання бізнес-аналітика — пошук рішень для трансформації абстрактних ідей у конкретні завдання. Для цього потрібно вміти не просто слухати та чути замовника, а й ставити йому правильні питання. 

Наприклад: 

  1. Яку проблему бізнесу необхідно вирішити за допомогою запуску проєкту? (потрібно розуміти, чого насправді хоче клієнт)
  2. Що вже було зроблено для вирішення цього завдання, але не принесло бажаних результатів? (важливо точно знати, що не спрацювало, щоб знайти нові шляхи досягнення поставлених цілей)
  3. Яким представляється результат нових зусиль? (слід розуміти, що ви та клієнт однаково уявляєте кінцевий результат, важлива узгодженість поглядів)
  4. Які ризики ви передбачаєте та чи готові ви на них піти? (консервативний клієнт може бути не схильний до суттєвих ризиків: конкретизація може допомогти при створенні програми проєкту)
  5. Чи є у вас які-небудь обмеження за часом? (це потрібно знати для правильного планування робочих процесів) 
  6. Хто кінцевий користувач та яка в нього буде підтримка? (завдання в тому, щоб досягти мети, яка задовольнить усіх: і замовника, і його клієнтів)

Photo by Kaleidico on Unsplash

Багатьом замовникам бракує часу на обговорення деталей: вони озвучують ідею та заявляють, що повністю покладаються на виконавця. Краще не допускати таких ситуацій, оскільки бачення розв’язання проблеми може відрізнятися. 

У підсумку клієнт може відмовитися приймати та оплачувати роботу. Отже, комунікація з замовником, чітко окреслена кінцева мета — обов’язкова умова успішної співпраці та ознака професійної зрілості. 

Підсумуємо: бізнес-аналітик — це фахівець, який:  

➤ має аналітичне мислення: він вміє формулювати запитання, аналізувати інформацію, порівнювати дані та знаходити між ними зв’язок; 

➤ здатний працювати з великим обсягом інформації, у змозі доносити її всім учасникам робочого процесу. Для цього важливо знати систему умовних позначень для моделювання бізнес-процесів BPMN (Business Process Management Notation),  знати, як працює метод Scrum; 

➤ вміє готувати презентації (візуалізувати інформацію за допомогою схем і діаграм, структурувати її, створюючи блоки та категорії) складати звіти за допомогою PowerPoint або інших подібних програм; 

➤ швидко вчитися і розбирається в тонкощах ключових процесів різних видів бізнесу і розуміє, які IT-системи краще застосувати; 

➤ знає англійську мову на рівні, не нижче B2, що дозволяє вільно обговорювати з іншими учасниками проєкту необхідні технічні питання та бути в курсі актуальних світових трендів (до речі, знання англійської у багатьох випадках — одна з головних вимог, що пред’являються до претендента); 

➤ володіє методиками переконання, вміє домовлятися. Побудувати довірчі відносини з клієнтом допомагають комунікативні навички (Soft Skills). 

Як стати бізнес-аналітиком 

1. Усі шанси стати хорошим бізнес-аналітиком є у представників IT-сфери з хорошими технічними знаннями та розумінням «кухні» IT зсередини. Часто у сферу бізнес-аналітики переходять тестувальники та розробники, яким цікаво осягати особливості роботи конкретної галузі та освоювати сферу комунікації.

2. Не менше шансів на успіх й у представників іншого бізнесу (без спеціальної IT-освіти). Опанувати професію бізнес-аналітика може людина, яка зсередини знає бізнес-процеси, має досвід переговорів, вміє правильно спілкуватися з замовниками. Освоїти необхідні алгоритми та отримати технічні знання можна на навчальних курсах, у бізнес-школі тощо. 

Розмір з/п бізнес-аналітика

За даними інформаційно-аналітичного порталу DOU, у 2020 році заробітна плата бізнес-аналітиків в середньому зросла на $ 320. І це найкращий показник серед інших спеціальностей, пов’язаних з IT. 

Розмір оплати праці Business Analyst у великих містах України:

Порівняння зарплат Business Analyst з Research Engineer, Data Scientist і Data Analyst: 

Рівень з/п, зумовлений досвідом:

  • менше ніж рік
  • 5 років
  • 10 років

Середня зарплата, згідно з даними work.ua:

Перспективи

У майбутньому хороший бізнес-аналітик може піти далі та перекваліфікуватися в: 

  • бізнес-архітектора (Business Architect) завдяки поглибленню в системний аналіз;
  • програмного менеджера (Program Manager) або технічного директора, якщо захочеться зростати як управлінець;
  • фахівця Business Process Consultant і займатися автоматизацією бізнес-процесів;
  • Middle, Senior і Team Lead (за бажання просуватися за рівнями вертикалі). 
Залишити коментар