Досвідом ділиться у минулому співробітник будівельної компанії, а зараз Product Owner Марія Леснєва.
Photo by Jason Goodman on Unsplash
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб нічого не пропустити!
– Маріє, як називається ваша професія, чим ви займаєтеся?

– Я продакт-оунер в IT-компанії. Якщо говорити іншими словами – власник товару. За що я відповідаю і в чому суть моєї роботи. Product Owner – це IT-фахівець, який відповідає за бачення кінцевого продукту та його цінність для користувача. Моє завдання – створити продукт, якого справді потребують люди й донести цю ідею розробникам. Я – місток між замовником та командою розробки. Замовник повідомляє мені свої вимоги, а я вибираю з перерахованого найцінніше й доношу до команди розробки, що їм потрібно зробити. Зараз ми працюємо над додатком, яким користуватимуться рекрутери, агенти з продажу, ресерчери, бухгалтери.
– Як ви прийшли в цю сферу?
– Мій шлях був довгим. За освітою я інженер-проєктувальник, тобто освіта у мене будівельна. Пропрацювавши у будівельній сфері три роки я зрозуміла, що це не моє. Мені хотілося більш гнучкий графік, хотілося продовжувати розвиватись і знайомитись з розумними, цікавими, інтелігентними людьми. У моєму оточенні було багато IT-шників і я вирішила спробувати в цьому себе.
Звільнилася з будівельної організації та почала шукати роботу. Спочатку мене взяли до рекрутингової компанії. Ця сфера мені не дуже сподобалася, оскільки треба було надсилати багато холодних листів, а хотілося живого спілкування з людьми. Продовжила пошук. Розсилала своє резюме в усі IT-компанії, які знала. В результаті мене запросили на співбесіду в одну компанію та запропонували посаду Project Manager. Це не зовсім те, чим я зараз займаюся, але схоже. Мені запропонували роль помічника і одразу призначили заробітну плату. Тоді пішла з рекрутингової агенції та перейшла працювати в IT-компанію.
– Про що ви писали в резюме?
– Замість досвіду в будівельній компанії, я вказала інформацію про те, що у мене є досвід як Administrative Assistant (іншими словами – адміністративний помічник), досвід у рекрутингу та знання англійської мови, це обов’язково. Ну і напевно те, що зараз всі пишуть у резюме: що готова вчитися, вмію пристосовуватися до умов, що змінюються, і т. п. Основним моментом, на який звертали увагу при розгляді кандидатури, було знання англійської, хоча б рівня А2-В1. У моєму випадку плюсом, як виявилося, була активність та бажання вчитися та розвиватися. Хочу наголосити, що на співбесіді не треба боятися та губитися. Якщо ви чогось не знаєте, розкажіть, що знаєте. Потрібно показати, що готові боротися.
– Як відбувся перехід від Project Manager до Product Owner?
– Project Manager займається тим, що підтримує роботу команди. Дивиться, щоб у команді не було жодних блокерів, щоб у всіх був гарний настрій. Займається вирішенням мало не особистих питань членів команди. Тобто – підтримкою команди.
Спочатку мені дали одну команду, потім додали другу. Далі мене призначили Delivery Manager. Це співробітник, який стежить, щоб продукт надходив вчасно і в тому вигляді, в якому його хоче отримати замовник. Він нічого не обговорює із замовником, просто звітує. Якщо є якісь питання до команди, вони вирішуються через Project Manager. Тобто Delivery Manager це людина, яка стоїть над Project Manager.
А далі мій знайомий, який працює в іншій компанії, запропонував перейти до них на посаду Product Owner. Продакт-оунер уже спілкується із замовником, доводить до команди вимоги клієнта. Тобто Product Owner – більше про товар. Project Manager – більше про команду. Я б сказала так: продакт-оунер повинен стежити, які продукти є на ринку, що виробляють конкуренти, чим ти можеш конкурувати на ринку. Він пропонує фічі, ідеї, які принесуть прибуток замовнику, пропонує послідовність реалізації ідей. Завдання Product Owner – вибудовувати пріоритети та пояснювати замовнику доцільність обраної послідовності.
– Які знання, навички та особисті якості необхідні для успіху в цій професії?
– У моїй професії важливі soft skills. Важливо вміти домовлятися з людьми, чітко аргументувати думку, правильно доносити інформацію до людей. Потрібно переконатися, що людина тебе правильно зрозуміла. Крім того, у моїй професії важливо бути гнучким. Якщо тобі кажуть «ні», треба вміти перетворити це на «так». Або якщо тобі твої розробники кажуть, що не вкладаються у строки, це треба донести до замовників. І донести так, щоб вони зрештою ще виявилися задоволеними. Це також дуже важливий скіл. З навичок повторюся, англійська. її треба розвивати. Кожна ІТ-компанія зараз пропонує мовні курси. Потрібно просто говорити на співбесіді, що ти готовий займатися та розвивати свої знання. Рівень англійської можна підтягувати у процесі роботи. І ще один момент. У цієї професії дуже важливо вміти перемикатися з одного завдання на інше, не втрачаючи фокусу. Бути мультизадачним. Потрібно мати гарну пам’ять. І бути відповідальним. Тому що на тобі насправді багато чого зав’язано. Не доведеш якусь фічу (англ. feature – особливість, «фішка» – жаргонне позначення якихось незвичайних ознак) до кінця – замовник буде незадоволений. Тому відповідальність багато в чому лежить саме на продакт-оунері.
– Що б ви порадили людям, які вирішили освоїти вашу професію? З чого їм розпочати?
– Насамперед – вивчати англійську мову. Це головне. Плюс я б порадила дивитися на youtube вступні відео для розробників, тестувальників, щоб мати спільне розуміння того, хто чим займається в IT, якою мовою розмовляє. Крім того, до того, як потрапити в IT, я багато читала та дивилася про різні методології та фрейм-ворки. Тобто процеси розробки товару. Про Agile, Waterfall, Scrum, Lean. Це різні методи розробки і це важливо знати.
Що конкретно для цієї професії, перегляньте курси для бізнес-аналітиків. Бізнес-аналітики займаються тим, що аналізують вимоги замовника та вибирають ті ідеї, які принесуть більше цінності. Вони правильно прописують вимоги. Продакт-оунеру важливо навчитися вирішувати, які ідеї брати в розробку зараз, а які можна відкласти на потім. Тому було б корисно навчитися правильно аналізувати ідеї.
– Резюмуючи, яким має бути продакт-оунер?
– Мультизадачним, гнучким та активним. Людям, які бажають сидіти спокійно, я б не рекомендувала йти в цю сферу. А якщо ви активні, любите людей, вам подобається бути в русі – ця професія для вас.
– Які професійні перспективи може мати продакт-оунер?
– У нас стандартна професійна градація: Junior, Middle, Senior, Lead. На даний момент я Middle – середнячок. Мені хочеться рости як продакт-оунер, стати Senior, можливо Lead. Але на піку моєї кар’єри я хотіла б стати Head of product – це людина, яка йде до продакт-оунера та каже: «Потрібно зробити перше, друге та третє! Дедлайн – 2 місяці!» Це такий у своєму роді замовник.
– Що потрібно для того, щоб зростати у професії?
– Product Owner – це про розвиток. Тут тихенько відсидітися не вдасться. Якщо ти не розвиваєшся, не читаєш статті, не дізнаєшся про новинки у своїй сфері – ти просто загубишся на ринку, не знатимеш, що запропонувати клієнту, просто підеш у небуття. Тому необхідно постійно моніторити, шукати, дивитися, що цікаво користувачам, що сьогодні нового на ринку. Треба бути у тренді. Бути в курсі тенденцій. Відточувати свої скіли. Будь то мова, психологія, технічні навички. Потрібно завжди бути в русі.
І ще про технічні навички. Як я вже говорила раніше, для продакт-оунера важливий технічний бекграунд. Важливо розуміти, що робить тестувальник, що робить розробник, що робить бізнес-аналітик. Без цього ти не зрозумієш, якщо розробник каже: “Я зроблю цю фічу за чотири тижні” – він трохи лукавить. Ти маєш розуміти суть процесів та час на їх реалізацію. Тому вступний курс з технічного боку теж необхідний.
– Що б ви порекомендували людям, які бажають стати фахівцями у вашій галузі?
– Перше та основне – прибрати страх. Ви хочете стати продакт-оунером – це ваша ціль. Ідіть до неї. Вивчайте англійську мову. Якщо є можливість вивчати другу мову – вчіть, це вам теж знадобиться. Замовників багато, із різних країн. Коли ви говорите з ними їхньою мовою – це відразу +10 до симпатії)
Важливо читати літературу з психології, про те, як працювати з людьми. Я навіть порекомендувала б подивитися відео, як веде себе адвокат у суді. Як він аргументовано вибудовує свою лінію. І треба бути максимально жадібним до знань. Читайте. Читайте все. Я на початковому етапі читала та дивилася все підряд. Англійською, з субтитрами. Спочатку було дуже тяжко. Я не завжди розуміла, про що люди говорять. Але це допомогло швидко зростати у професії.
Та ще момент. Коли ви складаєте резюме, пишіть про свої особисті якості. На перший погляд, це здається дурістю, але коли рекрутер читає, його погляд може зачепитися за деякі слова. І він запросить вас на співбесіду. Можливо я відкрию таємницю, якщо ви сподобаєтеся на співбесіді, вас візьмуть, навіть якщо у вас не вистачатиме професійних якостей. Подивитися, що з вас вийде. Завжди є випробувальний період, три місяці. Не сподобається – завжди можна розійтися. Нічого страшного. Але якщо ви сподобаєтесь на співбесіді – це вже буде велика перемога.
І ще, не бійтеся розсилати резюме. Склали – і вперед. По рекрутерам, по емейлам IT-компаній. Надіслати три резюме та сидіти чекати – це дуже мало. Надсилайте 20-30 резюме на день. Якщо ви бачите мету, якщо у вас є бажання вчитися – вам усе вдасться. Обов’язково. Я не зустрічала жодної людини, яка хотіла б потрапити у сферу IT і не потрапила туди. Головне – не боятися, вчити англійську та бути жадібним до знань.