Інвестиції у домени

Доброго дня мене звуть Дмитро Хветкевич, керівник NIC.UA.

NIC.UA передовий реєстратор доменних імен в Україні. Сьогодні я хочу поговорити з вами про інвестиції в домени та відкрити таємниці й секрети вторинного ринку доменної індустрії.

Більшість людей знають, що таке домени. Це ось самі назви сайтів, які ви вводите в браузері. Наприклад NIC.UA.

Вже 10 років, як я виступаю на різних конференціях, де розповідаю, як вибирати доменне ім’я правильно, щоб його в тебе не забрали, але проблема залишається актуальною.

Завжди на конференціях показую реальні приклади. Якщо зайти на rozetka.ua, вас переадресує на rozetka.com.ua. Аналогічно і з google.ua та google.com.ua. У кожному випадку свій набір причин для таких переадресацій.

Отже, щоб не вдаватися до технічних описів, як я вже сказав, домен – це адреса вашого сайту. Нині їх уже дуже багато. Вони діляться на домени територіальні та тематичні. До територіальних належать .UA, .ZP.UA, .KIEV.UA або, наприклад, домен .TV – який насправді не має відношення до індустрії телебачення. До тематичних .COM/.NET/.ORG/.BIZ/.COM.UA/.BIZ.UA та ін. До нової тематичної хвилі такі як .PROMO/.MARKETING/.PHOTO. Навіть є домени компаній, наприклад .APPLE – де корпорація Apple є і власником та оператором реєстру. У цьому домені можуть реєструватися лише домени компанії.

Незабаром прийде нова хвиля доменів і їх стане ще більше.

Це все стосується первинного ринку доменів – де будь-хто може прийти на сайт реєстратора, як NIC.UA і зареєструвати вільне ім’я в будь-якому домені на термін від 1 до 10 років. І чим коротше і красивіше доменне ім’я, тим вартість при його продажу більша.

Якщо говорити про вторинний ринок, то там все набагато складніше та дорожче.

Домени можуть реєструватися одразу для продажу, а можуть реєструватися під проєкт. І ось якщо трапляється, що компанія закрилася або проєкт не успішний, то ці домени просто не продовжуються або виставляються на продаж.

Що в такому випадку впливає на ціну домену:

  • Коротка красива назва
  • Вік домену
  • Тематика – не самого домену, а інформації, яка була на сайті
  • Багато факторів пошукової оптимізації (кількість і якість сайтів, що посилаються на даний домен).

Навіщо купують такі імена?

  • Для створення нового проєкту на вже розкрученому імені
  • Для перенаправлення трафіку, що залишився, на свій проєкт
  • Для відтворення колишнього сайту, підтримки його та впровадження його в так звані мережі PBN (безліч тематичних сайтів, мета яких просунути один комерційний). Що використовується потім для пошуку основного сайту.

NIC.UA навіть має окремий інструмент, де представлені віддалені домени із зазначенням основних показників їх ефективності, які не продовжили і зараз вони доступні для придбання за звичайною вартістю.

Аутсайдерами на ринку доменів є прихильники децентралізованого Інтернету. Наразі створюються доменні імена на системі блокчейн та відмінністю таких доменів є те, що ці імена безстрокові та непідконтрольні владі будь-якої держави. Але зараз технологія тільки розвивається, говорити поки нема про що.

Але це все теорія, поговоримо про те, як купують і як продають, де ризики, а де нечувані відсотки.

Багато хто недолюблює домейнерів, називають їх кіберсквотерами.

Але не всі з них погані та ведуть нечесну гру. Я теж не підтримую сквоттинг за торговельними марками чи просто реєстрацію імен із відомими брендами. При цьому є люди, які цей бізнес розвивають інакше.

Де купити домен:

  • Придбати домен можна у NIC.UA
  • Можна купити на закритому/відкритому аукціоні
  • Безпосередньо у реєстранта.

У реєстратора доменів домени продаються за фіксованою вартістю. В інших випадках ціна може сильно відрізнятися від цін реєстратора. Якщо домейнер хоче придбати домен, який зараз кимось використовується, то він стежить за терміном реєстрації і чекає на видалення домену. Я вже говорив про віддалені домени. В останні 5 років полювання на такі домени стає дуже прибутковою справою. Програмісти пишуть бекордер сервіси, які стежать за терміном домену та намагаються зареєструвати цей домен у першу секунду після видалення. І після успішного викупу є велика ймовірність, що цей домен з’явиться на якомусь аукціоні чи не в сто разів дорожче за ціну реєстратора домену.

Можна купити домен на аукціоні.

Наприклад, якщо вам пощастить і ви знайдете 4-х символьний домен у найпопулярнішій зоні .COM, умовно за 1000 у.о., то, можливо, це ім’я через 5-6 років може на цьому ж аукціоні вже коштувати 10000 у.о., оскільки вільних доменів із 4-х символів у домені .COM давно немає. Наприклад, у цьому домені зараз зареєстровано понад 160 мільйонів адрес.

Можна домовитись із власником домену безпосередньо, якщо бачите, що ім’я не використовується, у такому разі ціна може бути дуже демократичною. Але в даному випадку багато хто побоюється за чесність продавця, тому якщо ви не впевнені, краще звернутися до довіреної особи, яка допоможе вам здійснити угоду від “А” до “Я”. Ми в тому числі надаємо такі послуги .

Де та як продають домени.

Домейнери тримають свої домени у реєстраторів, звісно. Але часто домени в різних зонах і в різних реєстраторів, з метою економії вартості продовження. Адже вона відрізняється серед реєстраторів, а деякі домени власники можуть тримати десятиліття.

Де продають:

  • на аукціонах
  • оголошення на профільних форумах
  • паркові сторінки чи сервіси
  • на сторінках свого особистого бренду/соцмережах.

На аукціонах виставляють домени дорого, майже теж саме роблять і на профільних форумах. Особливо якщо домен добрий не лише за назвою, а й має показники для пошукової оптимізації. У багатьох аукціонів обов’язковою умовою є перенесення домену на обслуговування до їхнього реєстратора.

Часто домейнери використовують паркові сторінки або сервіси. Це коли ти потрапляєш на сайт, там написано, що домен продається і є можливість зв’язатися з власником. Або послуги, коли на сторінках ще є реклама, пасивний дохід.

Часто бачу, що домейнери самі роблять сервіси на своїх доменах. Довідники, блоги, форуми. Все те, що можна наповнити інформацією, залучити трафік із пошукових систем та на рекламі відбити вартість продовження домену. Іноді з таких сайтів народжується бізнес, що не скасовує того, що власник все одно може продати цей домен, але вже дорожче.

Є відомі домейнери, які у соцмережах виставляють списки доменів на продаж. Поширюється інформація як сарафанне радіо і всі знають, що ця людина має домен під будь-яку тематику.

Що ми маємо у результаті?

Ринок доменів зростає. З’являються нові зони, де оператори реєстрів заздалегідь створюють списки преміум доменів, даючи кожному імені індивідуальну ціну і чим воно красивіше, тим дорожче. І такі домени вже не коштуватимуть дешево ніколи.

Змінюється ситуація і в Україні, не без допомоги карантинів та масового переходу на онлайн надання послуг, електронна комерція в останні два роки б’є рекорди, сайтів та сервісів дедалі більше.