Копірайтер і автор текстів: у чому відмінності?

Поняття професії копірайтер подекуди використовується некоректно. Копірайтерами зараз називають усіх, хто пише будь—які тексти. Насправді ж існує поняття гострайтинг, у якому виділяють кілька підвидів:

  • копірайтинг(написання продаючих та рекламних текстів);
  • спічрайтинг (складання текстів виступів, промов, контенту для презентацій);
  • сонграйтинг (тексти для пісень, великі та малі віршовані форми);
  • рерайтинг (переписування своїми словами чужих текстів);
  • обробка тексту (доповнення або скорочення);
  • написання інформаційних статей, книг на замовлення та ін. (над цим працює автор текстів).

Тобто копірайтер — фахівець, який пише тексти для продажів: лендінги, ланцюжки листів для продажу, рекламні матеріали тощо. Якщо вам цікавий LSI-копірайтинг, рекомендуемо ознайомитися з нашою статтею.

Photo by Mathilde Langevin on Unsplash

Підпишіться на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб нічого не пропустити!

А що якщо ви не вмієте писати продаючі тексти? І взагалі вам не подобається все те, що пов’язано з продажами, але ви любите викладати свої думки письмово? Як можна розвиватися та заробляти на цьому? Можна вибрати кар’єру автора текстів.

Корисні освітні статті, огляди, інтерв’ю для медіа приносять авторам у середньому від 500 до 1000 грн за матеріал. А бізнес-книга на замовлення обсягом до 400 тис. знаків (якщо це матеріал від експерта, який потрібно обробити та віддати цьому ж експерту готовий текст для видання книги під його ім’ям) може принести від 50 тис. до 300 тис. грн.

Можна, звичайно, і просто писати пости для Instagram чи Facebook, але навіщо обмежувати своє зростання та рівень доходу? За тексти для соцмереж традиційно платять менше, тому що це контент з коротким терміном життя та вимоги до його якості зазвичай нижче. Про тексти для бірж копірайтингу взагалі не варто згадувати.

Чи можна заробляти на статтях для медіа або навіть на написанні книг, не маючи профільної вищої освіти? Звісно. Але для старту все одно важливо отримати базу та набратися досвіду — пройти онлайн-курс, попрацювати з наставником або безкоштовно постажуватися в хорошій редакції, де вас навчать корисних речей. Стажування, до речі, недооцінений спосіб розвитку в професії, до того ж дуже ефективний.

Копірайтер і автор: глобальні відмінності

Якщо апелювати стереотипними поняттями, то робота копірайтера асоціюється з рекламою, маркетингом, продажами, конкуренцією. А авторська — це щось пов’язане з літературою, читанням і журналістикою.

Якщо зовсім спрощено, то можна сказати, що копірайтер — пише, а автор — створює. І якщо у другого більше свободи дій (він має змогу подавати текст у будь-якій формі), то перший не може собі цього дозволити. Копірайтер повинен дотримуватись чітких формул створення тексту. А їх чимало — AIDМA, PMHS, DIBABA, QUEST (або АПОРТ) тощо. Він пише продаючі тексти, а їх секрет — у конструкції! Ну не дарма ж над складанням цих формул працювало та працює величезна кількість фахівців — копірайтерів, маркетологів і піарників! Про те, як копірайтеру досягти успіху в професії, читайте в нашій статті

Але це не означає, що копірайтер пише виключно за шаблоном, а автор вільний творити на свій розсуд. Це тільки частково так, оскільки в журналістиці (і в класичній, і в сучасній) існує безліч жанрів, що передбачають свою структуру тексту, скелет, який нарощується “плоттю” — словами та виразами автора.

Відрізняється також:

  • цільова аудиторія: в автора — це читачі, у копірайтера — клієнти;
  • мети тексту: для автора важливо зачепити за живе, для копірайтера — підштовхнути до дії;
  • оцінка ефективності тексту: автора оцінюють по тому, скільки читачів додалося, копірайтера — як змінилася конверсія.

Спільне те, що і копірайтер, і автор пишуть за гроші, часто звертаються до однакових тем та навіть можуть працювати з однією людиною. Тільки в очах копірайтера вона — клієнт, автор же називає її своїм “читачем”. Але обидва вони, зрозуміло, комерційні письменники.

Багатьом фахівцям, які працюють з текстовим контентом, складно на всі 100% віднести себе до тієї чи іншої категорії. Можна сміливо назвати себе копірайтером, коли йдеться про написання текстів, які допомагають компаніям розповідати про себе, про свої продукти з метою просування бізнесу. І автором — коли мова про допомогу компаніям спілкуватися з клієнтами, вибудовувати довірчі (взаємовигідні та довготривалі) відносини з аудиторією в форматі блогу та публікацій.

Найцікавіші поради про текст за останні десять років від гуру копірайтингу Максима Ільяхова.

Автор, який хоче видаватися

Окрема категорія людей, що пишуть — автори, які хочуть видати свою книгу. Така людина повинна бути унікальною цікавою особистістю. Зі своїм досвідом, знаннями, переконаннями та цінностями.

У книзі вона висловлює свої думки, транслює їх на велику аудиторію. Цікава книга як мінімум змушує читача задуматися про щось важливе. А якщо виходить дійсно хороший експертний або літературний матеріал — надихає, мотивує, змінює чиєсь життя на краще.

Як не крути, а автор — публічна особа. Вихід книги (тим більше успішний!) передбачає отримання зворотного зв’язку, відгуків (поганих або хороших — інше питання). Тобто залишитися в тіні не вийде, тому спілкування зі своєю аудиторією — це норма.

Чи потрібен автору блог?

Добре видаються, як правило, автори розкручених блогів. А також ті, які демонструють потенціал зростання. Це коли до вас проявляють інтерес видавництва або книжкові блогери, підписуються, підключаються до прямих ефірів, відстежують, що ви пишете в постах, як розповідаєте про себе, який відеоконтент (сторіс) викладаєте і т. ін.

Цікавого автора видавництво розглядає не тільки, як потенційного письменника, але й  як спікера, тому спостерігає за реакцією аудиторії, коментарями.

Блог — це своєрідний постійний майданчик для самопрезентації. Його можна вести на власному сайті з надійним доменом (у якості платформи управління блогом зручно використовувати WordPress) або на майданчику однієї з найбільш зручних соцмереж.

З одного боку блог потрібен для отримання зворотного зв’язку від потенційних читачів майбутньої книги, вивчення їх запитів і цікавих для них тем. З іншого — дозволяє видавництву ближче познайомитися з перспективним автором.

Вкрай складно стати відомим автором з нуля, без певної кількості передплатників, цінителів творчості та відданих шанувальників. Це реальність. Видавництвам цікаві автори зі своєю, вже “теплою”, лояльної аудиторією, яку вони зможуть збільшити. Отже, обидві сторони — і автор текстів, і видавець — зацікавлені один в одному.

Більш того: блог з цікавим корисним експертним контентом може стати для автора не просто сходинкою для написання книги або серії книг. Якщо вдало вибрати нішу, грамотно згенерувати трафік та монетизувати сайт, можна працювати блогером повний робочий день.

Зараз час можливостей, доступних всім. Тому шукайте свою нішу — і пишіть!

Залишити коментар