У минулому матеріалі ми говорили про основи маркетингу, обговорили термінологію, розставили цілі та постаралися зрозуміти, як саме їх досягти. Основна, найпростіша стратегія грамотного маркетингу – метод 4Р. Сьогодні поговоримо про нього докладніше.
Image by Freepik
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, щоб м’яко увійти у світ маркетингу.
Що таке 4Р
4Р – це модель, яка допомагає компаніям контролювати та оптимізувати головні фактори маркетингу будь-якого продукту, будь то предмет чи послуга. У них входить:
- Product (продукт) – що є вашим продуктом. Характеристика, зовнішній вигляд, якість, різноманітність асортименту тощо;
- Price (ціна) – вартість товару, акційні пропозиції, знижки, націнки;
- Promotion (реклама) – план просування товару, закупівля реклами, пропозиції стимулювання продажів;
- Place (місце) – де та яким чином бізнес виробляє продукцію та контактує з клієнтом.
Ця стратегія з’явилася і почала користуватися популярністю ще в 60-х роках, відтоді стала однією з найпоширеніших. Але для того, щоб грамотно їй скористатися, потрібно зрозуміти, на що звертати увагу в кожному пункті і як об’єднати їх в одне ціле. Пройдемося з усіх аспектів трохи докладніше.
Product. Ознайомтеся з вашим продуктом
Для початку його, звісно, треба створити. Але швидше за все, якщо ви цікавитеся просуванням, вам вже є з чим працювати, навіть якщо ви поки що тільки на стадії ідеї. Цей перший крок – фундамент, тому що необхідно вникнути і зрозуміти продукт, з яким працюватимете, продумати всі його деталі. Інакше доведеться плавати в неточностях, як письменник, який не спромігся детально прописати героїв. На які питання потрібно відповісти насамперед:
- На який цільовий ринок ви орієнтуєтеся?
- Який масштаб цього ринку?
- Що затребуване та має цінність на ринку?
- Що унікального принесете на ринок ви і чим виділите себе серед конкурентів?
Детальний аналіз може зайняти досить багато часу, але воно варте результатів. Якщо у вас поки що немає можливості зробити це розгорнуто – спробуйте хоча б накидати загальну картинку з найкращими припущеннями. Щоби було від чого відштовхуватися. А далі цей пункт можна доопрацьовувати тоді, коли є час, потреба чи бажання.
Price. Встановіть ціну
Буває важко визначитися з ціною, особливо новачкам. Хочеться не продешевити, але зробити продукт доступним для цільової аудиторії, зрештою, це і є (або має бути) головна мета будь-якої компанії. Запитання, які допоможуть вам визначитися з виставленням ціни на продукт:
- Які неочевидні, здавалося б, витрати повинні покриватися вартістю продукту (постачання, зміст персоналу, дистрибуція товару тощо)?
- Виставивши яку ціну ви зможете вийти в плюс?
- Може дозволити собі цей продукт ваша цільова аудиторія?
- Яка ціна на подібний продукт у ваших конкурентів?
- Чим ваш товар чи послуга відрізняється від аналогів конкурентів, чи покриває він більше потреб, чи якісніший він?
- Як ціну товару сприймуть на ринку?
Щодо третього пункту – як саме можна переконатися, що ціна прийнятна для цільової аудиторії? Найкращий варіант, напевно, запитати. Провести опитування серед представників ЦА. Що вам потрібно з’ясувати:
- При наскільки низькій ціні ви почнете сумніватися в якості продукту?
- Яка ціна для вас оптимальна, що бі ви вважали вигідною пропозицією?
- Починаючи від якої вартості, ви вважали б продукт дорогим?
- Яка ціна повністю відбила б у вас інтерес к товару?
Ще один варіант – спробувати пошукати відповіді на ці запитання в Інтернеті. Серед цільової аудиторії у соціальних мережах, або у відгуках на схожі продукти. Але тут треба бути обережними, бо рідко люди висловлюють задоволеність ціною в інтернеті просто так. Швидше за все, вони за це щось отримують (про роботу крауд-маркетингу читайте тут).
Але, якщо вам пощастить, можете натрапити на суперечки про продукт, це хороший ресурс цінної інформації та щирих відгуків.
Promotion. Визначте стратегію просування
Під цим пунктом варто розуміти будь-які можливі тактики просування, які можна використовувати для донесення своїх думок, ідей та продуктів до цільової аудиторії. Базові: реклама, соціальні мережі, блог, сайт. Основні питання до промоції:
- Чию увагу вам потрібно привернути і заради чого?
- Як із цим пунктом справляються конкуренти?
- Як теоретично виглядатиме шлях вашого клієнта?
- Скільки грошей потрібно для здійснення мети та яка вам потрібна команда?
- Чим ви можете заповнити маркетингову воронку?
Place. Знайдіть відповідне місце для збуту вашої продукції
Переконайтеся, що покупці, які зацікавлені у вашому товарі, можуть безперешкодно придбати його. Не важливо, це офлайн або онлайн-продаж, продумайте, як відбуватиметься процес покупки з вашого боку (команда, доставка і т.д.) і з боку клієнта (наскільки доступна за всіма можливими критеріями буде ця покупка). А також:
- Де та як товар продають ваші конкуренти?
- Як забезпечити для клієнта комфорт під час покупки продукту та підтримку після покупки?
- Чи є у вас потреба в команді на торгових точках: консультанти, продавці тощо, чи ви віддаєте перевагу самообслуговуванню/інтернет-продажам.
Не варто забувати про важливість сайту для просування бізнесу. Він важливий як частина реклами товару і може слугувати платформою для його реалізації. Варто подбати про відповідний домен і надійний хостинг для сайту компанії. Убезпечать вас та ваших клієнтів реєстрація торговельної марки та SSL-сертифікат. Ці та інші продукти та послуги можна знайти на NIC.UA.