Продовжуємо говорити про маркетингове дослідження ринку. У попередніх статтях ми розглянули базові терміни, цілі, способи їх досягнення, та помилки на шляху, а також дізналися про особливості та можливості методу 4Р. Говорячи про первинне та вторинне дослідження ринку, ми згадали методи, які використовуються у кожному з варіантів. Сьогодні розглянемо їх трохи докладніше.
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, щоб розуміти, як працює маркетинг.
Аналіз внутрішніх даних
Будь-яка інформація, яку ви зберете про роботу вашої компанії, – дуже цінний ресурс. Її можна використовувати при вторинних дослідженнях і чим більше її накопичується, тим краще. З розвитком бізнесу папка таких даних ставатиме все важчим і це саме те, що вам потрібно. Навіщо збирати та де застосовувати?
Найкраще, що можна зробити з інформацією – це грамотно застосувати її на практиці. Проаналізувати, зробити висновки та покращити існуючі процеси. Ваші внутрішні дані, якісно зібрані та дбайливо складені на зберігання, потрібно порівняти, знайти закономірності та вирішити що з цим робити далі, орієнтуючись на умови реального ринку.
Як і де саме можна збирати внутрішні дані компанії:
- дані сайтів;
- інформація про рівень ефективності минулих кампаній;
- дані CRM;
- інтерв’ю зі співробітниками.
Інтерв’ю
Інтерв’ю, як ми говорили в минулому матеріалі, добре підходить для якісних досліджень. Дає можливість поспілкуватися віч-на-віч із різними співробітниками, дізнатися думку окремих людей, почути їхні пропозиції, а можливо дійти до нових ідей разом.
Завжди потрібно мати основу, заготовку під інтерв’ю. Цю базу варто випробувати на невеликій кількості людей, щоб перевірити її на дієздатність. Можливо, якісь питання не стосуються теми, хоча раніше вам здавалося інакше, можливо хочеться додати уточнювальних питань або навпаки узагальнити ту чи ту тему. Завжди знайдеться те, що варто додати чи прибрати.
Є три варіанти проведення інтерв’ю:
- структуроване – конкретний перелік питань, якими обов’язково потрібно пройтися. Законспектувати відповіді та йти далі;
- неструктуроване – заздалегідь підготовлені теми, які треба обговорити, але при цьому розмова йде вільніше і більш невимушено, ви можете недалеко відійти від теми, торкнутися того, що спочатку не планувалося;
- середній варіант між двома попередніми. Робота суворо за регламентом, але припускає обговорення під час розкриття питань.
Фокус-групи
Цей інструмент допомагає побачити реакцію потенційного покупця на новий продукт чи нову функцію удосконалення старого. Проводиться групами від п’яти до десяти осіб плюс модератор – особа, яка проводить захід, керує процесом та спрямовує учасників на обговорення. Групі людей дається продукт і просять оцінити та обговорити його плюси та мінуси.
Тут важливо правильно підібрати учасників, вони мають бути зацікавлені в продукті та його поліпшенні, а ще розуміти, що саме вони хотіли б бачити у вашій версії якогось продукту, або новому його варіанті. Якщо вони не розуміють цього, навряд чи допоможуть вам.
Опитування
Напевно, один із найпростіших та бюджетних методів дослідження ринку. Має на увазі збір інформації у вашої аудиторії. Від фокус-груп відрізняється, по-перше, тим, що питання, що виносяться, тут найчастіше (хоч і не завжди) вимагають відповідей закритої форми, а ще кількістю опитаних людей. Якщо фокус-групи це п’ять чи десять осіб, то опитування може охопити стільки людей, скільки в принципі захоче в ньому взяти участь, тому що може проводитись не очно, а онлайн і займають зазвичай небагато часу.
Використовуючи опитування, можна оцінити лояльність клієнтів до продукту та рівень задоволеності від нього. Опитувати людей можна про їхнє ставлення до нових змін, або продукту загалом. З їхньою допомогою можна виявити головні проблеми, що виникають у більшості клієнтів під час перебування на сайті або купівлі продукту, дізнатися про причини купівлі та повернення товару.
Аналіз конкурентів
Безумовно важливо досліджувати свій продукт та покращувати його, отримувати фідбек від клієнтів та використовувати його для зростання. Але важливо пам’ятати й про те, що конкурентоспроможний бізнес може бути тільки якщо він не ігнорує наявність конкурентів. На їхніх помилках можна зрозуміти, що працює на ринку, а що ні. Саме відштовхуючись від наявного ринку, можна створити товар, який зацікавить потенційних покупців.
Крім того, для підвищення конкурентоспроможності та побудови довірчих відносин із клієнтами вам необхідний сайт з унікальним доменом та надійним хостингом. Безпеку бізнесу та його клієнтам забезпечить реєстрація торговельної марки (ТМ) та SSL-сертифікат. Ці та інші продукти та послуги можна знайти на NIC.UA.