Ви створили сайт, розмістили на ньому корисний та якісний контент, додали ключові слова, підібрані на основі ретельного дослідження. Тепер потрібно переконатись, що ваш сайт побачать пошукові системи.
Власникові бізнесу не обов’язково глибоко занурюватися в технічні подробиці, але важливо розуміти основи роботи, так би мовити, технічний бекграунд, щоб, по-перше, говорити однією мовою з розробниками, допомога яких може знадобитися для оптимізації сайту, а по-друге, щоб розуміти, що відбувається у процесі і чи йде процес у потрібному напрямку.
Image by Freepik
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, щоб своєчасно отримувати корисну інформацію.
Щоби розібратися, як пошукові системи бачать сайт і як налаштувати технічну оптимізацію для SEO, розглянемо три основні питання:
- як працюють сайти;
- як бачать сайти пошуковики;
- що відбувається при взаємодії користувача з сайтом.
Як працюють сайти?
Поговоримо про те, як працює сайт з моменту придбання домену до його відображення в браузері. Тут ще важливо розуміти, як працює процес рендерингу чи перетворення браузером HTML-коду на візуальне відображення сторінки. Тому що:
- По-перше, швидкість перетворення сторінки впливає на час завантаження сайту. А воно важливо як для користувача, який довго не чекатиме, доки відкриється сторінка. Так і для ранжування сайту пошуковою системою. Швидкі сайти ранжуються краще. Тут ще варто звернути увагу на вибір якісного хостингу, який також значною мірою впливає на швидкість завантаження сторінки.
- По-друге, Google сканує сайти в кілька етапів. І, наприклад, елементи JavaScript не скануються з першого разу, вони можуть бути помічені через кілька днів. Тобто, важливі SEO елементи, додані за допомогою JavaScript, можуть не проіндексуватися відразу.
З чого все починається?
Ви обрали й купили доменне ім’я, яке максимально підходить вашому виду діяльності.
Важливо знати, що Інтернет не сприймає звичні нам словесні відображення назв сайтів, наприклад, INFO.NIC.UA. Такі назви зручні для кращого запам’ятовування. У мережі інформація передається системою цифр і знаків. Тому кожне доменне ім’я прив’язане до IP-адреси – унікального набору цифр, яка називається адресою інтернет-протоколу – IP. Виглядають ці адреси так: 145.0.1.2. Щоб зв’язати імена, які ми легко читаємо, й цифровий код, використовується DNS – система доменних імен. Це комп’ютерна розподілена система для отримання інформації про домени. Або, простіше кажучи, аналог телефонної книжки, де імені відповідає певний номер.
Як сайт потрапляє із сервера до браузера?
- Користувач вводить у рядок пошуку доменне ім’я або запит на ключове слово.
- Браузер робить запит. Оскільки ім’я пов’язане з цифровим кодом – IP-адресою, система дає запит на необхідний ресурс через DNS. Потім браузер дає запит коду на сервер, на основі якого створена сторінка – HTML, CSS і JavaScript.
- Отримавши запит, сервер надсилає файли сайту, вони аналізуються, систематизуються та збираються у браузері пошуковика, створюючи об’єктну модель документа (DOM). Її можна побачити, клацнувши правою кнопкою миші на сторінці та вибравши “Перегляд коду сторінки”.
- Відбувається процес під назвою рендеринг – код перетворюється на зображення.
Із чого складається сайт?
Поговоримо про мови програмування, які використовуються для створення сторінок сайту. Найбільш поширені три:
- HTML – мова розмітки. З його допомогою сайт говорить. Це заголовки, підзаголовки, текст.
- CSS – мова опису зовнішнього вигляду сторінки. Колір, шрифти, стиль, розташування блоків.
- JavaScript – мова взаємодії. Від нього залежить, як сайт поводитиметься. Це відгук при натисканні кнопок, при введенні даних у форми, динамічні стилі, анімація, ігри.
Докладніше про кожну мову.
HTML – про що говорить сайт?
Абревіатура HTML означає мову гіпертекстової розмітки. Ця мова – основа сайту, оскільки визначає її основні елементи та структуру: текст, абзаци, заголовки, списки.
Сторінка з HTML-кодом виглядає так:
Працюючи із SEO, важливо розуміти, як працює HTML. Це основа та начинка кожного сайту. Додаючи та змінюючи щось на сайті, змінюється і її HTML-код. Швидше за все, додаючи посилання на сайт, ви не писатимете «a href=». CMS – система управління контентом сайту, що спрощує цей процес. Але розуміти, як працює автомобіль, на якому ви збираєтесь їздити, безумовно, варто.
При запиті користувача Google сканує елементи HTML, щоб з’ясувати, чи релевантна сторінка кожному конкретному запиту. Отже, зміст HTML впливає місце вашого сайту в органічному пошуку.
CSS – як виглядає сайт?
Розшифровка абревіатури CSS – каскадні таблиці стилів. З їхньою допомогою задається зовнішній вигляд сторінок сайту. Шрифти, кольори, макети – все, що робить сторінку цікавішою, яскравішою, помітнішою, робить її унікальною. Все це можна прописати і за допомогою HTML, але це був би дуже довгий, складний та трудомісткий процес.
Які переваги CSS і як він допомагає SEO?
Можливість зберігати директиви стилів у зовнішніх файлах таблиць стилів – CSS-файлах, робить сторінки легшими та прискорює час завантаження. А це один із чинників ранжирування.
Якщо сторінка містить більше вмісту, ніж коду, вона краще індексується пошуковими роботами.
Тут варто відзначити, що використання CSS для приховування посилань та контенту, яке іноді використовують для кращої індексації сайту, може призвести до штрафів та видалення з індексу Google.
JavaScript – як поводиться сайт?
Мови програмування відбивають еволюцію можливостей для створення сайтів. На зорі створення Інтернету сайти створювалися виключно за допомогою HTML. То були звичайні текстові сторінки. Поява CSS додала їм колір та стиль. JavaScript додав інтерактивності та динамічності. Спливаючі вікна, відображення рекламних блоків, можливість відкриття додаткового контенту, коли ви дочитали до кінця сторінки, лайки, оповіщення про нові повідомлення, тощо. Все, що створює процес взаємодії з клієнтом.
JavaScript може створювати деякі складнощі для SEO, оскільки його функції здебільшого виконуються вже у браузері користувача. Важливі SEO елементи, налаштовані з допомогою JavaScript, завантажуються вже у браузері користувача, тобто, не представлені в HTML та невидимі в коді сторінки до моменту завантаження. Отже, сканери пошукових систем не побачать цієї інформації, принаймні спочатку.
Щоб перевірити, чи бачить Googlebot сторінки вашого сайту, можна використовувати Google Search Console. Докладніше про те, як зрозуміти, чи бачать пошукові системи ваш сайт, ми писали в нашому матеріалі.
Резюме
Розуміння того, як працює сайт – основа для технічної оптимізації, яка допоможе пошуковим системам побачити та правильно ранжувати сторінки вашого сайту. У наступному матеріалі ми поговоримо про те, як бачать сайти пошукові системи і що відбувається при взаємодії користувача з сайтом.
І нагадуємо: розвиваючи бізнес та працюючи над оптимізацією сайту, не забувайте про безпеку, свою та своїх клієнтів. Її забезпечать торговельної марки (ТМ) та SSL-сертифікат. Ці та інші продукти і послуги можна знайти на NIC.UA.