У чому відмінності між UX- та UI-дизайном

Абревіатури UI та UX використовуються в ІТ-індустрії, напевно, набагато частіше за інші. І це логічно, оскільки сфера UX- та UI-дизайну пов’язані з розробкою інтерфейсу. А це популярні напрямки роботи: вакансій для профі багато. Однак помилково спеціалізації UI- та UX-дизайнерів часто об’єднують в одну або вважають взаємозамінними.

Насправді це різні напрямки діяльності. Представники цих областей дизайну, хоча й дивляться в одному напрямку, але займаються різними речами. Отже, поговоримо про те, у чому ж фундаментальна відмінність UX- та UI-дизайну, і чи є у них точки перетину.

Photo by Amélie Mourichon on Pixabay

Почнемо з головного: глобальна різниця UX та UI — у відмінності завдань, які доводиться виконувати:

UX-дизайнер UI-дизайнер
-аналізує дії користувачів
– консолідує та сегментує дані
– проводить тестування та створює поведінкові прототипи
– працює над графічною частиною інтерфейсу
– відповідає за загальне сприйняття та зовнішній вигляд продукту
– допомагає користувачам зрозуміти, як користуватися продуктом

У теорії цей поділ чітко розмежований, однак на практиці все набагато складніше. При створенні працездатного інтерфейсу зі зручним юзабіліті потрібно використовувати й UI, і UX. Представники цих напрямів, займаючись виконанням своїх профільних завдань, повинні взаємодіяти один з одним.

Консолідація їх зусиль дозволяє домогтися:

  • зручності візуального оформлення;
  • простотою структури;
  • єдиного формату оформлення тексту;
  • можливості швидкого пошуку інформації.

UX/UI Design — сфера створення інтерфейсів, де рівноцінне значення має зовнішнє уявлення та зручність користування. Розберемо докладніше специфіку кожного напрямку. 

Особливості UX-дизайну

UX — скорочення від англомовного User Experience (у перекладі з англ. — користувацький досвід). Саме в цьому полягає основна відмінність від UI-дизайну. Спеціаліст UX-напрямку працює над тим, що клієнту було зручно й легко взаємодіяти з сайтом, сервісом, додатком тощо.

Його турбує досвід та враження користувача від роботи з інтерфейсом. Адже якщо він буде більш зрозумілим, це допоможе клієнтові швидше отримати результат після здійснення цільової дії. Забезпечує таку можливість сукупність декількох складових: 

  • зрозуміла архітектура цифрового продукту;
  • цікавий графічний дизайн;
  • клієнтоорієнтований зрозумілий текст.

Основні характеристики UX-дизайну:

  • використовується в цифрових та в аналогових продуктах;
  • націлений на вивчення й аналіз користувацького досвіду клієнта (від початку знайомства з продуктом до фінальної взаємодії з ним);
  • працює над структурою майбутнього продукту (сайту/сервісу/додатку) та над спрощенням взаємодії клієнта з ним;
  • головне завдання — отримати цифровий продукт, який розв’язує проблеми користувачів.

Особливості UI-дизайну 

UI — абревіатура від User Interface (у перекладі з англ. — користувацький інтерфейс). Це напрямок роботи, пов’язаний з візуальним оформленням цифрових продуктів.

Інтерфейс бізнес-продукту повинен бути привабливим та естетичним (це одна з умов його конкурентоспроможності). Але обов’язково зручним та функціональним.

Тому завдання UI-дизайну — створення не просто ефектних іконок та красивих кнопок, а інтуїтивно зрозумілих та логічно пов’язаних з іншими елементами інтерфейсу.

Основні характеристики UI-дизайну:

  • використовується тільки для роботи з цифровими продуктами;
  • основна увага — користувацьким елементам;
  • націлений на створення ідеальної комбінації шрифтів, кольорової палітри, форм, анімації, зображень та інших візуальних елементів;
  • головне завдання — отримати продукт, який здатний задовольнити естетичні уподобання користувачів.

Завдання UX-дизайнера

Основне коло завдань UX-фахівця — взаємодія клієнта з продуктом. Він вивчає структуру цифрового продукту, принципи його роботи та намагається його поліпшити завдяки аналізу досвіду користувачів.

Його мета — переконатися, що продукт логічно перетікає від одного кроку до іншого. UX-дизайнер знаходить вербальні та невербальні приховані дефекти, коректує та ітерує їх, працює над покращенням користувацького сприйняття.

Обов’язки UX-дизайнера:

  • постійне вивчення запитів клієнтів цифрового продукту;
  • створення портрета ЦА;
  • проведення опитувань;
  • розробка робочого прототипу продукту;
  • створення логічного ланцюжка використання продукту;
  • організація користувацького тестування;
  • аналіз результатів;
  • внесення правок або змін.

Основна характеристика хорошого інтерфейсу — очевидність. У зв’язку з цим головне завдання UX-дизайнера — підготувати такий інтерфейс, який буде враховувати побажання користувача. Кожного конкретного користувача. 

Важливі професійні якості UX-фахівця

  • Критичне мислення та адекватна оцінка результату своєї роботи (в основі завжди повинен бути досвід користувачів, а не особисті переваги щодо інтерфейсу та програмної логіки).
  • Уміння проводити масштабне бета-тестування за участю реальних користувачів. Вивчення та аналіз їх звичок — це ключ до спрощення функціоналу або зміни пріоритетів у початковій структурі інтерфейсу.

У напрямку UX-дизайну зможуть себе реалізувати фахівці, які:

  • мають досвід розробки програмного забезпечення та проведення соціальних досліджень;
  • розбираються в графічному дизайні;
  • вміють знаходити оптимальний баланс форми та функціональності.

Завдання UI-дизайнера

Спеціалізація UI-дизайнера більш творча: він прагне зробити функціональний інтерфейс красивим. Крім візуально (графічного) інтерфейсу, як правило, є ще й звуковий, голосовий і тактильний. І це теж зона відповідальності UI-спеціаліста. 

Основне завдання UI-дизайнера — допомогти користувачеві швидше й простіше зрозуміти, як користуватися продуктом (сайт, додаток, платіжний термінал, пульт від телевізора тощо).

UI-дизайнер опікується станом візуальних об’єктів інтерфейсу. Він перевіряє:

  • чи зручно натискати кнопку “Купити”;
  • чи коректно працює меню;
  • чи легко читається текст на екрані гаджета;
  • наскільки швидко можна заповнити форму замовлення;
  • чи правильно сайт видає необхідні повідомлення при здійсненні тієї чи іншої дії тощо.

Важливі професійні якості UI-спеціаліста

Для підготовки візуальної частини користувацького інтерфейсу, яку розробив UX-дизайнер, фахівцю UI-напрямку знадобляться знання зі сфери:

  • програмування;
  • психології (наприклад, у виборі колірних пріоритетів);
  • графічного дизайну.

Крім того, важливо мати гарне почуття стилю.

Обов’язки UI-дизайнера:

  • проєктування призначених для користувача сторінок і екранів;
  • узгодження графічних елементів з фірмовим стилем;
  • підготовка дизайну кнопок / блоків / слайдерів / перемикачів;
  • підготовка керівництва зі створення програмного продукту;
  • верстка.

Робота UI-дизайнера підійде тим, хто займається версткою, цікавиться роботою CSS, має почуття смаку та візуальний досвід.

Що спільного у фахівців UI- і UX-дизайну

Ці фахівці, хоча й займаються створенням одного й того ж продукту, але виконують різну роботу. І кожен напрямок вимагає специфічних професійних знань, умінь і навичок.

Проте є аспекти, які їх об’єднують:

  • фахівцям обох напрямків потрібно мати підвищену емпатією (необхідно вміти ставити себе на місце користувача);
  • необхідно дивитися на продукт з точки зору відповідності якості його візуального оформлення функціональності;
  • володіти високим рівнем адаптивності (умінням швидко підлаштовуватися під зміни). 

Photo by Olaf Val on Unsplash

Грамотне поєднання UX і UI визначає usability (зручність користування), тобто простоту та комфортність роботи з цифровим продуктом. Чим вищий рівень юзабіліті сайту, тим він зручніше для відвідувачів, а отже, може приносити більше доходу.

Якщо у вас ще немає свого сайту, його можна створити за допомогою WordPress, попередньо обравши відповідний домен і якісний хостинг.   

Залишити коментар