Як ми вже писали раніше, пошукові системи – це машини, які шукають, аналізують та впорядковують контент для пред’явлення користувачеві найбільш релевантних результатів на його запит. Щоб матеріали сайту з’явилися у видачі, пошукові системи повинні їх побачити. Отже, перше й основне завдання SEO – зробити сайт видимим для пошукових роботів. Поговоримо про те, як це зробити.
Image by Freepik
Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, щоб своєчасно отримувати корисну інформацію.
Принцип роботи пошукових систем
- Сканування – вивчення текстових, графічних та відеоматеріалів, знайдених у мережі. Пошуковий робот знаходить сторінку сайту, обробляє її та переходить далі за розміщеними на ній посиланнями на нові сторінки. Знайдений контент додається до індексу під назвою Caffeine для вилучення на запит користувача.
- Індексування – впорядкування та збереження матеріалів електронних ресурсів. Пошуковики виявляють інформацію і, якщо вважають її слушною, зберігають в індекс – величезну базу даних контенту, з якої витягується для відповіді на запит користувача.
- Ранжування – пред’явлення контенту, що найбільш точно відповідає питанням користувача. Пошуковик у відповідь на запит сканує індекс і видає відповідний релевантний матеріал. Процес упорядкування матеріалів за ступенем відповідності запиту і називається ранжуванням. Як правило, першими в результати видачі потрапляють найавторитетніші джерела.
Як зрозуміти, чи бачать пошукові системи ваш сайт?
Найпростіший спосіб зрозуміти, чи потрапили сторінки вашого сайту до індексу Google – скористатися сервісом пошуку «site: доменне ім’я». Вводимо в пошуковий рядок, наприклад, site:info.nic.ua, і бачимо результат:
Google дає приблизні результати, але для попередньої оцінки цього достатньо.
Можна переглянути, як виглядає кешована версія сторінки сайту, клацнувши на стрілку поруч із URL-адресою в пошуковій видачі та вибравши «Кеш»:
Для отримання більш точних результатів можна скористатися Google Search Console (GSC). Зареєструвавши безплатний обліковий запис, можна побачити, чи є ваші сторінки в індексі.
Якщо сайту не видно в пошуковій видачі, варто звернути увагу на такі фактори:
- можливо у вас новий, ще не просканований ресурс;
- на ваш сайт не посилаються інші джерела;
- ваш онлайн-ресурс має складну навігацію, яка ускладнює сканування;
- у HTML прописаний базовий код, що блокує пошукові системи;
- Ваш сайт перебуває під санкціями Google.
Що робити?
Якщо ви виявили, що потрібні сторінки відсутні в індексі, або навпаки, проіндексовані непотрібні сторінки, можна допомогти Googlebot знайти їх.
До непотрібних сторінок можуть належати старі, з уже неактуальним змістом, повторювані або тестові сторінки. Щоб сховати їх від Googlebot, використовують robots.txt. Цей файл розміщується в кореневому каталозі сайту та показує, які структурні елементи потрібно і не потрібно бачити пошуковикам.
Можна закрити сторінки від пошукової системи і за допомогою GSC. Для цього потрібно прописати, сторінки, з якими параметрами не потрібно сканувати.
Можна, навпаки, допомогти Googlebot знаходити потрібні сторінки. Але спершу треба зрозуміти, чому робот їх не бачить. Цьому може бути кілька причин:
- якщо вхід на сторінку доступний лише через форму входу в систему або опитувальник, пошуковик може її не побачити, захист спрацює і на пошуковик;
- якщо текстовий контент, який вам потрібно проіндексувати, розміщений на фото, відео або GIF-файлі, краулер не зможе його виявити;
- щоб пошукові системи краще бачили сторінку, на неї мають посилатися інші сторінки сайту;
- сторінки з помилками також заважають скануванню. Адреси з помилками можна знайти через GSC у спеціальному розділі. Про найпоширенішу помилку 404 та її причини ми писали тут.
Що таке мапа сайту?
Допомогти пошуковим роботам побачити сторінки вашого сайту може мапа сайту. Це перелік адрес сторінок, які необхідно проіндексувати на тому чи іншому сайті. Він створюється відповідно до стандартів Google та відправляється через GSC. Відправлення карти сайту не замінить коректну навігацію сайтом, але допоможе пошуковим роботам простежити шлях до потрібних сторінок.
Як лінки впливають на рейтинг сайту?
Лінки можуть бути зовнішні та внутрішні. Зовнішні або зворотні посилання надходять на сайт з інших ресурсів. Внутрішні – це переадресація сторінок сайту.
Число вхідних посилань на сайт говорить про його популярність та про довіру йому інших джерел. Це як сарафанне радіо, коли сусідки, наприклад, розповідають одне одному про хорошого перукаря. Рекомендації інших – ознака гарної якості. Але тут ще важлива довіра до джерела інформації. Чи довіряєте ви сусідці, яка рекомендує перукаря, чи попередній досвід показує, що її рекомендації нічого не варті? Так і з посиланнями – лінк від джерела, що заслуговує на довіру, буде підіймати рейтинг сайту, а з сумнівного – навпаки.
Для аналізу посилань Google створив алгоритм PageRank. Він оцінює авторитет сторінки, ґрунтуючись на якості та кількості посилань, які на неї йдуть. Чим більше посилань з авторитетних джерел ведуть на сайт – тим вищий авторитет.
Яку роль відіграє контент?
Лінки безумовно важливі, але в них не було б сенсу, якби не було тексту, фото чи відео – контенту, до якого вони приводять. Вводячи запит ми отримуємо десятки та сотні відповідей. І основним фактором, що визначає місце сайту у списку видачі, буде якість контенту. Наскільки ваш контент цікавий та змістовний? Наскільки він відповідає критеріям пошуку користувача? Чи він допомагає виконати завдання, яке користувач намагається вирішити? Обсяг тексту, кількість ключових слів, наявність тегів у заголовках та інші SEO-параметри важливі, але основну увагу все ж таки слід приділяти користувачам, які будуть дивитися і читати контент.
Підсумовуючи можна сказати, що головні фактори ранжування сайту пошуковими системами це:
- якісний контент, що відповідає запиту користувача;
- авторитет домену;
- досвід користувача;
- кількість зовнішніх посилань і внутрішніх посилань.
Якщо ви ще тільки працюєте над створенням сайту, подбайте про вибір відповідного домену та надійного хостингу. Безпеку вам та вашим клієнтам забезпечать реєстрація торговельної марки (ТМ) та SSL-сертифікат. Ці та інші продукти та послуги можна знайти на NIC.UA.