Значення зворотного зв'язку: фідбек

Зворотній зв’язок може стати двигуном особистісного та кар’єрного розвитку, але може й загнати в печеру власних страхів. Усе залежить від коректності його подачі та правильного сприйняття.

Критична оцінка не завжди викликає позитивні емоції та здатна змусити розчаруватися у власних можливостях.

Щоб стати успішним, важливо навчитися правильно отримувати фідбек, адже відомо, що аналіз помилок та їх виправлення приносить користь.

smm-trends

Photo by Icons8 Team on Unsplash

Підпишіться на нас у Facebook, Telegram, Twitter або Instagram, щоб нічого не пропустити!

Фідбек у робочому спілкуванні

Багато компаній з певною регулярністю (наприклад, раз у 6 місяців) організовують так звані “сесії зворотного зв’язку”. Колеги висловлюють (онлайн або оффлайн) свою думку щодо звичок або дій один одного. І надання фідбеку в результаті зміцнює командний дух, формує у членів команди прагнення до розвитку і, відповідно, сприяє поліпшенню роботи.

Життєвий приклад.

Припустимо, один зі співробітників, який часто запізнюється. Але він навіть не здогадується про те, що його поява в офісі (або в загальному чаті), коли всі вже занурені в робочий процес, та його дії знижують продуктивність праці всієї команди.

Колеги відволікаються на розповіді про причини його чергової затримки.

Отримавши чесний фідбек, ця людина, навіть якщо і запізниться знову, напевно буде поводитись більш стримано в цей момент.

Важливо тільки навчитися правильно приймати конструктивні зауваження.

Зробити це часом непросто. Наш мозок гостріше сприймає негатив, навіть якщо йому передувало схвалення або утішний відгук.

На думку вчених-психологів, це обумовлено нашими інстинктами. Печерній людині в будь-який момент потрібно було бути готовою до нападу хижака. З цієї причини в нас підсвідомо упереджене сприйняття негативу.

Той, хто дає коректний зворотний зв’язок, не нападає, не становить загрози — боятися його не потрібно. Навпаки, варто прислухатися до думки людини, з якою пов’язують міцні постійні стосунки, яка добре вас знає, цінує (як співробітника або партнера, друга або приятеля) і загалом позитивно до вас налаштована.

Завдяки сторонньому погляду, новій інформації ми можемо проаналізувати свою поведінку та почати працювати над собою в тому напрямку, якого вимагає ситуація.

Правильне сприйняття зворотного зв’язку дозволяє покращуватись!

Як поводитись, отримуючи фідбек?

Раціональна критика — справжнє мистецтво, симбіоз такту та делікатності. Володіють ним, на жаль, не всі: його стан у вітчизняній публічній та діловій сфері поки що не на високому рівні.

Але ми самі створюємо правила поведінки, емоційний фон спілкування, тому нам під силу змінити ситуацію на краще.

А для цього важливо починати з себе: варто навчитися правильно отримувати фідбек і знаходити в зауваженнях раціональне зерно.      

По-перше, важливо усвідомлювати, що зворотний зв’язок не зачіпає вашу особистість: він стосується тільки ваших дій.

Якщо після презентації своєї роботи ви почуєте, що проект не дуже вдалий (або навіть відверто провальний), не трактуйте цю інформацію як “я поганий співробітник” (або людина). Наявність зауважень означає лише те, що варто попрацювати над поліпшенням тих чи інших навичок, удосконалити їх.

По-друге, не потрібно ображатися.

Той, хто коректно дає вам фідбек, не хоче образити, знизити вашу самооцінку. Мета зворотного зв’язку при правильно побудованому спілкуванні — це допомога.

Отже, не варто сприймати таку інформацію, як образливі слова. Ставтеся до неї, як до дружньої поради.

Але варто розрізняти корисний фідбек і нападки в пасивно-агресивній формі, що суперечить ідеї конструктивної критики.

По-третє, не варто гостро реагувати на фідбек.

Заперечення, виправдання — це погана реакція. Отримавши зворотний зв’язок, не потрібно вдаватися до суперечок, пояснень.

Вислухайте, спокійно проаналізуйте зауваження й зрозумійте, яку користь з цього можна отримати. Не виключено, що ви почули критику від деструктора.

У цьому випадку потрібно діяти за обставинами:

  • мовчати та не відповідати зовсім (ігнорування — потужна сила!);
  • відповідати, але вкрай обережно та вдумливо (візьміть паузу, ретельно підбирайте слова);
  • вислухати та, обміркувавши, опрацювати ситуацію, змінити щось у своєму житті;
  • головне — зопалу не надсилати опонентові гнівний меседж: якщо вирішите написати відповідь, обов’язково прочитайте її кілька разів перед відправленням (перевірено: допомагає!).

По-четверте, завжди дякуйте за фідбек.

Не завжди можна знайти потрібні слова, і багатьом вкрай непросто зважитися на те, щоб висловити свою думку. У будь-якому випадку, навіть якщо ви почуте неприємне для вас, за зворотній зв’язок варто подякувати.

Як правильно давати зворотній зв’язок?

Коли хочеться допомогти колезі або бізнес-партнеру поліпшити роботу, важливо зробити це коректно, щоб не зруйнувати відносини та не нашкодити. Як це зробити?

Готуйтеся. Якщо ви виявили помилку колеги, не поспішайте моментально озвучити все, що вам не сподобалося. Особливо на емоціях.

Подумайте, які слова будуть найбільш правильними в цій ситуації, продумайте формулювання.

Важливо пам’ятати, що головне завдання фідбеку — допомогти, а не приголомшити в момент роздратування словесної тирадою.

Хваліть. На думку психологів, зворотний зв’язок завжди варто починати з похвали. Це спрощує сприйняття критики (= негативу).

Позитивно “заряджених” відгуків має бути в три (а краще — в п’ять) разів більше, ніж зауважень. Бувають ситуації, коли знайти позитивні моменти неможливо — не біда.

Не варто винаходити велосипед: спокійно й доброзичливо розкажіть, на що, на вашу думку, варто було б звернути увагу.

Конкретизуйте. Уникайте оціночно-емоційних слів (“позорисько”, “посміховисько” тощо) та висловів на зразок “це нікуди не годиться”.

Важлива лише конкретика, вказівка на помилки, неправильні дії. Зверніть увагу на помилки, але без переходу на особистості, як то кажуть.

Проаналізувавши зауваження, колега-фахівець зможе поліпшити свої професійні якості.

Завжди контролюйте тон. Висловлювання, як і формулювання, не повинно подаватися із засудженням, у зневажливому тоні. Інакше це буде не корисний фідбек, а відвертий “наїзд”.

Отже, контроль, контроль та ще раз контроль. І слів, і емоцій.

Поцікавтеся, чи був ваш фідбек корисним. І наскільки. Запитайте відкрито та зацікавлено, чи допоміг зворотний зв’язок розвитку або навпаки — зменшив мотивацію.

Адже важливо зрозуміти, у якій ситуації варто висловлювати свою точку зору, бажаючи допомогти, а коли краще просто промовчати.

І в роботі, і в спілкуванні нам часто доводиться (або важливо) давати фідбек, виступати в ролі критика. Важливо бути об’єктивним, аргументованим, конструктивним і толерантним.

Варто пам’ятати також мудру формулу: схвалюй публічно — критикуй наодинці.

А також те, що конструктивний фідбек здатний прискорити особистісний та професійний ріст та підвищити професійну цінність.

Про значення зворотного зв’язку для роботи фрілансера ми розповімо в наступному матеріалі.

Залишити коментар