3 важливі правила цифрового етикету

Правила цифрового етикету регламентують онлайн-спілкування, дозволяють зробити комунікацію в Інтернеті максимально комфортною для всіх учасників процесу.

У цій статті ми розповімо про те, яку інформацію не можна надсилати в особистих повідомленнях скриншотом, чи варто телефонувати відразу ж у відповідь на повідомлення, а також про те, чому надсилати вітальні відео, гіфки та листівки з мережі “Інтернет” — це погано.

Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Подписывайтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter или Instagram, чтобы ничего не пропустить!

ЗМІСТ СТАТТІ

  1. Скріншоти в особистих повідомленнях
  2. Чи можна відразу телефонувати у відповідь на повідомлення 
  3. Чому не треба зловживати вітальним медіаконтентом у свята 

Скріншоти в особистих повідомленнях

Жодного спеціального підручника чи інструкцій, які б регламентували цифровий етикет, немає. Але існують негласні правила. І одне з них стосується надання адресату повідомлення важливої ​​інформації.

Не всю інформацію можна надсилати скріншотами в листуванні в месенджерах та електронною поштою. Деякі повідомлення потрібно набирати вручну на клавіатурі.

Йдеться про дані, які одержувач нашого повідомлення повинен буде вписати в форму або ввести в поле пошуку: 

  • номери телефонів;
  • номери банківських карток;
  • реквізити для відправлення безготівкового платежу;
  • цитати для прес-релізів;
  • посилання на статті тощо.

Коли ми надсилаємо щось із цього списку у вигляді скріншота через зручність, то напевно отримуємо несхвалення на свою адресу.

Приклади

Платіж з картки на картку

  • Ми отримали від когось у WhatsApp скриншот із номером картки, на яку потрібно перерахувати оплату.
  • Щоб ввести цей номер, нам необхідно відкрити банківську програму. Тут, у телефоні.
  • Щоб ввести в потрібному віконці форми 16 цифр, доведеться постійно перемикатися між додатком та месенджером. І важливо не помилитись.
  • Тобто потрібно витратити час, щоб кілька разів перевірити номер (відкривати то одне, то інше вікно), щоб перерахувати гроші, куди потрібно.

Платіжне доручення 

  • А якщо ми здійснюємо оплату не з картки, а переказуємо кошти на рахунок через онлайн-банк, реквізити платіжному дорученні доведеться набирати вручну.
  • І це замість того, щоб легко та швидко натиснути кнопки “Скопіювати”, а потім — “Вставити”.
  • Шансів не зробити помилку в номері рахунку небагато. 

Посилання

З посиланнями ще складніше. Особливо якщо вони довгі, рядків на три, як це часто буває (наприклад, URL-адреса не головної сторінки сайту/блогу). Набирати вручну посилання на статтю — сумнівне задоволення. 

QR-code

Також хтось може надіслати нам QR-code замість посилання. І це точно ведмежа послуга: ми ж отримуємо повідомлення в додатку месенджера, встановленого на телефон, — і просканувати QR-code цим телефоном фізично неможливо. 

То як правильно?

Інформацію, яку адресат повинен буде кудись ввести або вписати, потрібно відправляти в текстовому вигляді: у повідомлення варто вставляти скопійоване або набирати інформацію вручну на клавіатурі.

Рекомендація

Думайте про зручність своїх співрозмовників, а не лише про свою! І тоді ваше онлайн-спілкування з колегами, друзями та близькими буде завжди позитивним, а репутація — гарною. 

Чи можна відразу телефонувати у відповідь на повідомлення? 

Ми часто отримуємо повідомлення з текстом такого змісту: “Можемо поговорити?” або “Коли тобі можна зателефонувати?”. Отримувач зазвичай розмірковує так: відправник хоче поговорити зі мною, я зараз вільний — отже, телефоную. Це помилка!

За правилами сучасного цифрового етикету, дзвінки без попередження — це погана ідея.

Телефонувати, коли заманеться, некоректно, оскільки:

  • у цей момент людина може бути зайнята чимось важливим, що потребує уваги та концентрації;
  • і навіть коротка відповідь “Не можу говорити, наберу пізніше”, може людині завадити;
  • їй доведеться знову зосереджуватися, налаштовуватися — і емоції від цього будуть не зовсім приємними.

Перед тим як зателефонувати, потрібно написати повідомлення, про цей намір та з’ясувати в адресата зручний для дзвінка час.

Не треба міркувати однобоко: раз людина вже написала мені, що хоче зателефонувати, чому б одразу з нею не поговорити. Так робити не варто, бо бажання зателефонувати не означає, що відправник повідомлення хоче зробити це саме зараз:

  1. Він може знаходитись на зустрічі, на лекції, на концерті тощо. А телефонувати планував, наприклад, хвилин через 15-20, коли звільниться. Або через годину, або в будь-який інший призначений одержувачем повідомлення час.
  2. Телефонувати відразу після отримання повідомлення в месенджері недоречно. Це таке ж вторгнення в особистий простір, як будь-який дзвінок без попередження. 

То як правильно?

Написати відповідь. Наприклад: 

  1. “Так, я готовий поспілкуватися зараз / ввечері, після 7 години / завтра вранці, з десятої”.
  2. Або: “Зараз зайнятий, можу набрати хвилин через 30”.
  3. Або: “Я вільний до 14:00 – дзвони!” і т. д.

Звичайно, у спілкуванні між дуже близькими людьми, як правило, немає жодних церемоній. Але ж рідні та друзі можуть займатися чимось важливим у той момент, коли нам хочеться просто поспілкуватися. Впевнитися в доречності дзвінка — правило хорошого тону.

Цікаве

У Португалії, наприклад, нещодавно ухвалили закон, який забороняє роботодавцю телефонувати чи надсилати повідомлення своїм співробітникам у неробочий час.

Рекомендація

Не телефонуйте відразу у відповідь на повідомлення. З’ясуйте зручний для відправника час зв’язку з ним.  

Чому не треба зловживати вітальним медіаконтентом у свята 

Досі існує традиція відправляти колегам і близьким веселі святкові відео та живі листівки. Але для більшості цей нескінченний святковий спам — справжній “головний біль”. 

Щоб зрозуміти недоречність подібних знаків уваги, потрібно просто поставити себе на місце одержувача нашого повідомлення:

  1. У передсвяткові дні режим роботи в багатьох авральний. І ось ви намагаєтеся вкластися в дедлайн, а сповіщення на телефоні заважають це зробити: у WhatsApp, Viber, Telegram сиплються листівки, гіфки та відео від друзів, знайомих, приятелів і навіть однокласників, імена яких ви вже не пам’ятаєте.
  2. Телефон не можна вимкнути. Ви отримуєте чергове повідомлення, думаєте, що це, можливо, щось важливе, відкриваєте — а там вогники, гірлянди, ялинки або інша святкова атрибутика. До того ж із веселою гучною музикою. Це відволікає та збиває, а не тішить, як передбачав відправник повідомлення. 
  3. І навіть якщо у вас святковий настрій, то стандартне відео з Інтернету, яке вам надіслали вже разів 20, викликає не радість, а іспанський сором. У результаті — роздратування, зокрема через заповнену пам’ять смартфона. 

То як правильно?

  1. Привітати особистим повідомленням, написаним від себе. 
  2. Запостити картинку чи відео на своїй сторінці в соцмережі: хто захоче — той і побачить. А якщо комусь справді сподобається цей візуал, він поставить лайк та/або зробить репост в Instagram Stories або відправить до Messenger своїм друзям чи колегам.

Рекомендація

Краще не надсилати колегам та знайомим вітальні відео та листівки з Інтернету. Коротке поздоровлення, адресоване конкретній людині, або загальне привітання на своїй сторінці в соціальних мережах — це набагато краще, приємніше. І це в рамках сучасного цифрового етикету.