Правила цифрового етикету регламентують онлайн-спілкування, дозволяють зробити комунікацію в Інтернеті максимально комфортною для всіх учасників процесу.
У цій статті ми розповімо про те, яку інформацію не можна надсилати в особистих повідомленнях скриншотом, чи варто телефонувати відразу ж у відповідь на повідомлення, а також про те, чому надсилати вітальні відео, гіфки та листівки з мережі “Інтернет” — це погано.
Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
Подписывайтесь на нас у Facebook, Telegram, Twitter или Instagram, чтобы ничего не пропустить!
ЗМІСТ СТАТТІ
- Скріншоти в особистих повідомленнях
- Чи можна відразу телефонувати у відповідь на повідомлення
- Чому не треба зловживати вітальним медіаконтентом у свята
Скріншоти в особистих повідомленнях
Жодного спеціального підручника чи інструкцій, які б регламентували цифровий етикет, немає. Але існують негласні правила. І одне з них стосується надання адресату повідомлення важливої інформації.
Не всю інформацію можна надсилати скріншотами в листуванні в месенджерах та електронною поштою. Деякі повідомлення потрібно набирати вручну на клавіатурі.
Йдеться про дані, які одержувач нашого повідомлення повинен буде вписати в форму або ввести в поле пошуку:
- номери телефонів;
- номери банківських карток;
- реквізити для відправлення безготівкового платежу;
- цитати для прес-релізів;
- посилання на статті тощо.
Коли ми надсилаємо щось із цього списку у вигляді скріншота через зручність, то напевно отримуємо несхвалення на свою адресу.
Приклади
Платіж з картки на картку
- Ми отримали від когось у WhatsApp скриншот із номером картки, на яку потрібно перерахувати оплату.
- Щоб ввести цей номер, нам необхідно відкрити банківську програму. Тут, у телефоні.
- Щоб ввести в потрібному віконці форми 16 цифр, доведеться постійно перемикатися між додатком та месенджером. І важливо не помилитись.
- Тобто потрібно витратити час, щоб кілька разів перевірити номер (відкривати то одне, то інше вікно), щоб перерахувати гроші, куди потрібно.
Платіжне доручення
- А якщо ми здійснюємо оплату не з картки, а переказуємо кошти на рахунок через онлайн-банк, реквізити платіжному дорученні доведеться набирати вручну.
- І це замість того, щоб легко та швидко натиснути кнопки “Скопіювати”, а потім — “Вставити”.
- Шансів не зробити помилку в номері рахунку небагато.
Посилання
З посиланнями ще складніше. Особливо якщо вони довгі, рядків на три, як це часто буває (наприклад, URL-адреса не головної сторінки сайту/блогу). Набирати вручну посилання на статтю — сумнівне задоволення.
QR-code
Також хтось може надіслати нам QR-code замість посилання. І це точно ведмежа послуга: ми ж отримуємо повідомлення в додатку месенджера, встановленого на телефон, — і просканувати QR-code цим телефоном фізично неможливо.
То як правильно?
Інформацію, яку адресат повинен буде кудись ввести або вписати, потрібно відправляти в текстовому вигляді: у повідомлення варто вставляти скопійоване або набирати інформацію вручну на клавіатурі.
Рекомендація
Думайте про зручність своїх співрозмовників, а не лише про свою! І тоді ваше онлайн-спілкування з колегами, друзями та близькими буде завжди позитивним, а репутація — гарною.
Чи можна відразу телефонувати у відповідь на повідомлення?
Ми часто отримуємо повідомлення з текстом такого змісту: “Можемо поговорити?” або “Коли тобі можна зателефонувати?”. Отримувач зазвичай розмірковує так: відправник хоче поговорити зі мною, я зараз вільний — отже, телефоную. Це помилка!
За правилами сучасного цифрового етикету, дзвінки без попередження — це погана ідея.
Телефонувати, коли заманеться, некоректно, оскільки:
- у цей момент людина може бути зайнята чимось важливим, що потребує уваги та концентрації;
- і навіть коротка відповідь “Не можу говорити, наберу пізніше”, може людині завадити;
- їй доведеться знову зосереджуватися, налаштовуватися — і емоції від цього будуть не зовсім приємними.
Перед тим як зателефонувати, потрібно написати повідомлення, про цей намір та з’ясувати в адресата зручний для дзвінка час.
Не треба міркувати однобоко: раз людина вже написала мені, що хоче зателефонувати, чому б одразу з нею не поговорити. Так робити не варто, бо бажання зателефонувати не означає, що відправник повідомлення хоче зробити це саме зараз:
- Він може знаходитись на зустрічі, на лекції, на концерті тощо. А телефонувати планував, наприклад, хвилин через 15-20, коли звільниться. Або через годину, або в будь-який інший призначений одержувачем повідомлення час.
- Телефонувати відразу після отримання повідомлення в месенджері недоречно. Це таке ж вторгнення в особистий простір, як будь-який дзвінок без попередження.
То як правильно?
Написати відповідь. Наприклад:
- “Так, я готовий поспілкуватися зараз / ввечері, після 7 години / завтра вранці, з десятої”.
- Або: “Зараз зайнятий, можу набрати хвилин через 30”.
- Або: “Я вільний до 14:00 – дзвони!” і т. д.
Звичайно, у спілкуванні між дуже близькими людьми, як правило, немає жодних церемоній. Але ж рідні та друзі можуть займатися чимось важливим у той момент, коли нам хочеться просто поспілкуватися. Впевнитися в доречності дзвінка — правило хорошого тону.
Цікаве
У Португалії, наприклад, нещодавно ухвалили закон, який забороняє роботодавцю телефонувати чи надсилати повідомлення своїм співробітникам у неробочий час.
Рекомендація
Не телефонуйте відразу у відповідь на повідомлення. З’ясуйте зручний для відправника час зв’язку з ним.
Чому не треба зловживати вітальним медіаконтентом у свята
Досі існує традиція відправляти колегам і близьким веселі святкові відео та живі листівки. Але для більшості цей нескінченний святковий спам — справжній “головний біль”.
Щоб зрозуміти недоречність подібних знаків уваги, потрібно просто поставити себе на місце одержувача нашого повідомлення:
- У передсвяткові дні режим роботи в багатьох авральний. І ось ви намагаєтеся вкластися в дедлайн, а сповіщення на телефоні заважають це зробити: у WhatsApp, Viber, Telegram сиплються листівки, гіфки та відео від друзів, знайомих, приятелів і навіть однокласників, імена яких ви вже не пам’ятаєте.
- Телефон не можна вимкнути. Ви отримуєте чергове повідомлення, думаєте, що це, можливо, щось важливе, відкриваєте — а там вогники, гірлянди, ялинки або інша святкова атрибутика. До того ж із веселою гучною музикою. Це відволікає та збиває, а не тішить, як передбачав відправник повідомлення.
- І навіть якщо у вас святковий настрій, то стандартне відео з Інтернету, яке вам надіслали вже разів 20, викликає не радість, а іспанський сором. У результаті — роздратування, зокрема через заповнену пам’ять смартфона.
То як правильно?
- Привітати особистим повідомленням, написаним від себе.
- Запостити картинку чи відео на своїй сторінці в соцмережі: хто захоче — той і побачить. А якщо комусь справді сподобається цей візуал, він поставить лайк та/або зробить репост в Instagram Stories або відправить до Messenger своїм друзям чи колегам.